Bibliofil – Forslag til utbedring av bibliotekstjenesten Bibliofil
Abstract
I dette avsluttende bachelorprosjekt i interaksjonsdesign ved NTNU: Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet på Gjøvik har prosjektet med problemstillingen «Hvordan kan Bibliofil gjøres enklere å bruke for alle ved å bruke universell utforming?», gjøre Bibliofil enklere å bruke?». Bibliotekets brukere er potensielt alle typer mennesker, og dette åpner dermed for behov for universell utforming av bibliotekets løsning for brukere som ønsker å søke etter, låne, reservere bøker og bruke lånekortet sitt. Ved å benytte suksesskriteriene til WCAG 2.0 har et løsningsforslag blitt designet for Bibliotek-systemer AS sin løsning Bibliofil. Bruken av design thinking har hjulpet på veien til å lage en prototype som kan gjøre det enklere for alle å bruke Bibliofil. In this concluding project for our bachelor thesis in Interaction design at NTNU: Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet in Gjøvik our research question has been «How might we, by focusing on universal design, make Bibliofil easier to use?». By defining users of the library to be potentially everyone, the need for universal design opens up a lot. The users need to be able to search after a book, read about it, reserve it and use their library card easily. By using the success criterias of WCAG 2.0 we were able to design a solution proposal for Bibliotek-systemer AS. The use of design thinking has helped us on the path of making a prototype that might make it easier for everyone to use Bibliofil.