Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorUtheim, Victoria
dc.contributor.authorAlvir, Astrid
dc.contributor.authorFanum, Inga Sofie Lamborg
dc.contributor.authorParelius, Ida
dc.date.accessioned2021-09-14T16:56:44Z
dc.date.available2021-09-14T16:56:44Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:77251273:81057487
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776842
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBarn som har vokst opp fra 2012 og frem til i dag er kun vant med en hverdag der digitale verktøy spiller en naturlig rolle i de fleste våkne timer. Med dette kommer også stor tilgang til nyhetsbildet hvor ikke alt er tilpasset de små konsumere og kan ha traumatiserende konsekvenser. Elevkanalen TV 2, som oppdragsgiver for dette prosjektet, ser alvoret i denne problematikken og ønsker selv å bidra til å være en viktig og relevant nyhetskilde for elever og lærere på 3.-4. trinn. I dette avsluttende bachelorprosjekt er det gjennom design metoder utviklet en løsning som visualiserer hvordan Elevkanalen kan formidle nyheter til målgruppen på mest passelig måte. «Walter og Vera» er et løsningsforslag hvor to nyhetsankere skal presenterer lydbaserte ukessendinger med tilhørende oppgaver. Basert på innsikt om målgruppens behov legger «Walter og Vera» til rette for at lærere får en trygg og tilrettelagt nyhetskilde til klasserommet, og elever en sikker plattform som kan bidra til diskusjon og kunnskap om det som skjer i denne store klinkekulen av en planet.
dc.description.abstractChildren raised between 1997 and 2012 are accustomed to a world where digital tools play a natural role in most waking hours. This habituation becomes a gateway to a news picture that have not been altered to fit the consumption of minors, which may have a traumatizing effect upon the young consumer. Elevkanalen TV 2 – the client for the current project – is aware of the significance of this issue and thus aspires to contribute to a solution by providing vital and relevant news to both pupils and teachers of the 3-4 years of (Norwegian) elementary school. In this final bachelor project, there has been developed through design methods a concept that visualizes how Elevkanalen can appropriately convey news to the target audience. “Walter og Vera” is a proposed solution wherein two news anchors is supposed to present weekly, audio-based broadcasts with tasks linked to the material. “Walter og Vera” utilizes a profound insight of the target group to tailor their plattform, so that the teacher can rely on a safe and precisely facilitated news source for the classroom. Furthermore, this ensures a safe platform for pupils that will enable discussion and knowledge of the current happenings on this great blue orb of a planet.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleWalter og Vera - Et konseptforslag om nyhetsformidling med lyd og spillelementer
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel