Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJevard, Tonje Vik
dc.contributor.authorLinde, Henriette
dc.contributor.authorSajadian, Poya
dc.date.accessioned2021-09-14T16:56:13Z
dc.date.available2021-09-14T16:56:13Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:77251273:81057469
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776833
dc.description.abstractVåren 2020 ble samfunnet endret av Korona-viruset og medførte at universiteter og skolene over hele verden måtte gå digitalt. I den anledningen fikk vi i oppdrag å undersøke hvordan den digitale skolen hadde vært på NTNU i tidsrommet våren og høsten 2020. Etter å ha gjennomført en omfattende innsiktsfase i rapporten «Digital Undervisning våren 2020» kom vi frem til flere problemområder. Vi kom frem til at hovedproblemet på NTNU er at ressurser, informasjon og liknende ikke er godt nok synliggjort som samsvarer med tidligere studier og resultater. Dette ledet til problemstillingen: Hvordan kan NTNUs ressurser utnyttes til deres fulle potensiale for at den digitale hverdagen skal bli enklere for studenter og ansatte? Basert på problemet utviklet vi konseptet Digital Læring. Digital Læring er et verktøy for NTNU fra NTNU, som skal bidra til å gjøre det lettere for studenter og ansatte å finne frem til informasjon og ressurser på NTNU. Den vil også virke som en kommunikasjonsportal fra NTNU til studenter og ansatte. Verktøyet er utviklet som både nettside og app. Målgruppene for prosjektet er studenter, vitenskapelige ansatte og administrative ansatte. Det ble utviklet resultatmål og effektmål: Resultatmål: å ha en tjeneste hvor all informasjon om digital skole, ressurser, tilbud, arrangementer og lignende er samlet på et sted. Effektmål: Digital Læring skal legge til rette for at det skal være enklere å planlegge, gjennomføre og holde undervisning av ulike typer uten at det går på bekostning av kvalitet, tid og selvfølelse. Prosjektet er blitt gjennomført med bruk av prosessmodellen Double Diamond og Brukersenteret design, og har designet med et stort fokus på Universell utforming. Prosessen har vært en blanding av smidig- og fossefallsmetodikk, hvor vi har jobbet etter en prosjektplan og fremdriftsplan, men vurdert, endret og omgjort etter behov gjennom prosessen. Gjennom Del 2 av prosjektet har vi gjennomført flere undersøkelser som bygger videre på svarene fra Del 1 (Digital undervisning våren 2020). Det har blant annet blitt undersøkt hvordan Innsida og Blackboard har vært å bruke etter oppdateringen vinter 2021 og hvordan de skårer på WCAG tester. I tillegg har vi sett på hvordan målgruppene ønsker å motta informasjon, og hva/hvor/hvordan de henter informasjon per i dag. Digital Læring har blitt brukertestet og WCAG testet i flere stadier gjennom prosjektet.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDigital Læring Verktøyet for Undervisning og Informasjonsspredning på NTNU
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel