Bruk av droner i forbindelse med skredsøking
Abstract
Målet med denne masteroppgaven var åundersøke hvilken rolle en drone kan ha isnøskredoppdrag. Resultatet er et systemdesignsom vi formidler ved hjelp av en beskrivelse avhelheten, de ulike komponentene, fordeling hosde ulike delene av redningstjenesten, flytskjemasom beskriver hvilke tilfeller man skal ta i brukdronen og hvilke oppgaver som bør prioriteres,samt eksempler på slike situasjoner for å knyttedet opp mot virkeligheten. Løsningen er lagetmed tanke på å øke sikkerheten for mannskapet,gjennom bedre beslutninger ved at rettepersoner får raskt overblikk over skredområdet,samtidig som man effektiviserer ressursbruken.Vi har hentet inn innsikt hovedsakelig ved hjelpav desk research, vitenskapelig litteratur ogintervjuer med relevante personer i forskjelligeroller i redningstjenesten eller som har spesiellkompetanse knyttet til droner. Vi har sattoss inn i det tekniske aspektet ved snøskred,redningstjenestens organisering og snøskredaksjonersegenart, statistikk og forskning omskredulykker, relevante psykologiske aspekter,droner og begrensninger i form av teknikk ogregelverk.Vi har benyttet egne metoder i arbeidet for åklare å håndtere kompleksiteten i oppgaven,deriblant et slags brettspill i en fysisk og seneredigital versjon som ble brukt både for å henteinn innsikt, særlig på detaljnivå, og for å utvikleog detaljere konseptet. I tillegg har historiefortellingvært en sentral metode i prosessen.Som en måte å omgå begrensningene knyttettil korona-pandemien, har vi brukt møterover video til å teste vår forståelse, og testetkonsepter og tanker ved å presentere dette imøter og invitere til innspill og samskapingetter beste digitale evne.Resultatet er et system som baserer seg påat droner kan plasseres ut på utvalgte politistasjonerslik at de får kort flytid til relevanteskredområder. Slik kan man få en profesjonellvurdering av situasjonen tidligere og begynnesøkeprosessen før mannskapet kommer frem.Dronen vil også kunne avlaste helikopterressurseneog fortsette søket i samarbeid med øvrigmannskap.Oppgaven går ikke inn i spesifikke detaljerved alle de ulike komponentene i systemet,men diskuterer mulige løsninger på tekniskeutfordringer. Oppgavens viktigste bidrag tilredningstjenesten vil være å formidle dettesystemkonseptet på en måte som kan gi enfelles retning til initiativene som finnes for brukav droner i redningssammenheng i Norge i dag. The goal of this thesis was to explore the rolea drone can have in an avalanche search andrescue operation. The result is a system designwhich we convey with a description of thesystem as a whole and the separate components,the distribution of components andresponsibility within the rescue service, a flowchart describing when to use the drone andwhich priorities to make, as well as examples ofrelevant situations on order to relate it to reallife experiences. The solution is created withthe intention of increasing safety for the rescueteam, improving decision making by allowingcompetent people to asses the situation earlier,while at the same time rationalizing the use ofresources.We have gathered insight through desk research,scientific literature and interviews with relevantpeople in various roles in the rescue service,or people who have particular competenceregarding drones. We have immersed ourselvesin the technical aspects of avalanches, theorganization of the rescue service, and thecharacteristics of avalanche SAR operations,statistics and science regarding avalancheaccidents, relevant psychological factors anddrones and their possibilities and limitations,both in terms of technology and regulations.We have made use of self developed methodsin order to handle the complexity of thetask, including a sort of board game in both aphysical and digital version, which was used inorder to gather insight, particularly the moredetailed organization and decision makingprocess. In addition, it was used in order to playout scenarios to develop and detail the concept.Furthermore, storytelling has been a centralmethod in our process.In order to work around the restrictions causedby the ongoing coronavirus pandemic, we haveused meetings over video to test concepts andideas by presenting them in meetings and inviteto giving input and join in on co-creating afterthe best of our digital abilities.The thesis does not elaborate on the specificsof the various components in the system, butdiscusses possible solutions to technical challenges.The most important contribution to therescue service is to present the system conceptin a manner which can provide a commonground and direction for the multiple initiativeswithin usage of drones in a SAR context inNorway today.