Show simple item record

dc.contributor.advisorVolden, Frode
dc.contributor.authorRødsethol, Hanne
dc.date.accessioned2021-09-14T16:51:18Z
dc.date.available2021-09-14T16:51:18Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:67241098:51445846
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776823
dc.description.abstractI Norge er det føringer fra det offentlige på å innføre digital praksis i barnehager. Digital praksis i barnehager har kommet for å bli, og denne oppgaven ønsker å høre stemmen til ansatte i barnehage, hvordan de opplever digital praksis i sin hverdag og undersøke muligheter og utfordringer som gjelder for digital praksis. Kritiske røster mener at introduksjon av iPad for små barn bør vente. Helt vanlige familier sier “Vi tror barna våre har det bedre med mindre skjermtid”, mens andre holder igjen av mangel på kunnskap om hvordan navigere i hva som er egnet innhold og teknologi for små barn. Noen er også skeptiske til effekten av for mye bruk av teknologiske enheter, som iPad da enkelte programvare oppfattes som avhengighetsskapende. Henger digitalisering i samfunnet sammen med barnehagens digitale praksis? Hvis barnehager på tross av kritiske røster, skal jobbe videre med å innføre digital praksis i barnehagen, på hvilken måte bør digital praksis være? Er digitalisering i barnehager alltid det rette svaret for å møte morgendagens krav? Hvordan bruke teknologi på andre måter enn i dag? Kan man unngå noen av de reelle bekymringene og samtidig jobbe innenfor gitt rammeverk? Denne oppgaven gir feltet et bidrag til prinsipper og forslag til ressurser som kan guide barnehagens digitale praksis. Ressursene som foreslås baserer seg på teknikker fra tjenestedesign, design thinking og tankegang til etisk design.
dc.description.abstractIn Norway, there are guidelines from the public sector to introde digital practice in kindergarten. Digital practice in kindergartens has come to stay, and this thesis want to hear the voice of employees in kindergarten, how they experience digital practice in their everyday lives and investigate opportunities and challenges that apply to digital practice. Critical voices believe that the introduction of iPad for young children should wait. Ordinary families say "We think our children are better off with less screen time", while others hold back from a lack of knowledge about how to navigate what is suitable content and technology for young children. Some are also skeptical about the effects of excessive use of technological devices, such as the iPad, as some software is perceived as addictive. Is digitalisation in society connected with the kindergarten's digital practice? If kindergartens, despite critical voices, are to continue working to introduce digital practice in kindergarten, in what way should digital practice be? Is digitalisation in kindergartens always the right answer to meet tomorrow's demands? How to use technology in other ways than today? Can one avoid some of the real worries and at the same time work within a given framework? This assignment gives the field a contribution to principles and suggestions for resources that can guide the kindergarten's digital practice. The resources proposed are based on techniques from service design, design thinking and ethical thinking design.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleDigital kreativitet & digital dømmekraft - Muligheter og utfordringer med digital praksis i barnehage
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record