Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØritsland, Trond Are; Solhaug, Torbjørn Helland
dc.contributor.authorRamstad, Idun Sarre
dc.date.accessioned2021-09-14T16:50:15Z
dc.date.available2021-09-14T16:50:15Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:52603572:45855967
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776812
dc.description.abstractVi lever i en tid med menneskelig nedgradering. Teknologiske enheter blir stadig kraftigere og innflytelsesrike, og utnytter våre kognitive svakheter ved å påvirke atferden vår til å passe deres behov. Samtidig har atferdsdesign oppstått som et nytt rammeverk for systematisk påvirkning av menneskelig atferd, gjennom et sett eksplisitte teknikker for atferdsendring. Til tross for at de fleste designere bruker disse teknikkene til samfunnets beste, og i samsvar med brukerens ønsker, kan disse teknikkene noen ganger føre til skadelige og uønskede sosiale implikasjoner. Imidlertid gjelder det samme for tradisjonell design, som er implisitt påvirkende gjennom å endre miljøet brukeren tar et valg i. Denne masteroppgaven tar sikte på å utforske hvordan atferdsdesign kan hjelpe designere med å navigere det etiske landskapet i en stadig mer kompleks verden av innflytelsesrik teknologi. Kan atferdsdesign være en mulighet for å oppnå en mer transformativ og reflekterende tilnærming til design, gjennom å øke bevisstheten vår om effekten av design? Gjennom litteraturanalyser, vitenskapelige studier og ekspertintervjuer, undersøker oppgaven hva atferdsdesign går ut på, noen av de eksplisitte teknikkene for atferdsendring, samt hvordan dette benyttes av designere i dag. Gjennom et mer kritisk perspektiv søker oppgaven å definere om alt design er implisitt påvirkende, og de mulige sosiale implikasjonene av å påvirke menneskelig atferd gjennom design. Etter dette tar oppgaven en mer spekulativ tilnærming for å bedre forstå hvordan vi havnet der vi er i dag, og de mulige implikasjonene av å holde oss på den samme veien med menneskelig nedgradering. Gjennom bruk av Futures Cone og Futures Wheel, søker oppgaven å identifisere virkningen av vår nåværende designtilnærming, og det menneskelige-teknologiske forholdet som venter i den sannsynlige fremtiden. Ved å lage Rapid Research Probes manifesterer oppgaven den sannsynlige fremtidens verdier i en håndterbar virkelighet, noe som gjorde det lettere å diskutere og reflektere med andre designere. Deretter utforsker avhandlingen den foretrukne fremtiden; hva den innebærer, og hvordan vi kan komme dit. Basert på eksisterende designforskning ble den foretrukne fremtiden identifisert som ‘inkluderende’, og deretter utforsket gjennom en workshop om hvordan man kan designe for et inkluderende og fremtidsrettet samfunn. Basert på denne innsikten, undersøker avhandlingen muligheten rundt å bruke atferdsdesign for å fasilitere for inkludering. Gjennom å utforske sosiale medier for normer, holdninger og verdier oppdages det at rasisme er en stor utfordring. Etter denne innsikten fulgte en designprosess for ‘designe for aktiv anti-rasisme’, der atferdsdesign brukes som et rammeverk for en reflekterende og transformativ tilnærming. Resultatet er en prosess med anvendelige metoder som førte til en provocatype for å provosere og oppmuntre til kritisk refleksjon. Som konklusjon blir funnene presentert i et visuelt hefte for designere, for å legge til rette for økt bevissthet om egen partiskhet og den mulige effekten av design uavhengig av intensjoner. Til slutt søker det siste kapittelet å presentere og diskutere bidragene i denne oppgaven og evaluere dens tilnærming, reflektere over fremtidens atferdsdesign, samt gjennomgå den implisitte makten og ansvaret som medfølger design.
dc.description.abstractWe are living in the time of human downgrading. Technological devices are becoming increasingly powerful and influential, and are exploiting our cognitive weaknesses by persuading our behaviour to fit their needs. Simultaneously, Behavioural Design has emerged as a new framework for systematically influencing human behaviour, through a set of explicit techniques for behavioural change. Despite most designers using these techniques for social good and in alignment with the user’s desires, these techniques can sometimes result in harmful and unwanted social implications. However, the same goes for traditional design, which is implicitly persuasive in nature as it modifies the environment in which a user makes a choice. This thesis aims to explore how Behavioural Design can help designers navigate the ethical landscape of the increasingly complex world of persuasive technologies. Could Behavioural Design be an opportunity for achieving a more transformative and reflective design approach, to facilitate increased awareness of the impact of our designs? Through a literature review, desktop research and expert interviews, the thesis explores what Behavioural Design is, some common persuasive techniques, and how it’s currently applied by designers today. Then, through a more critical perspective, the thesis seeks to define if, and to what extent, all design is implicitly persuasive, and the possible social implications of influencing human behaviour through design. Following this, the thesis takes a more speculative approach to better understand how we got where we are today, and the possible implications of staying on the same path of human downgrading. Through the use of the Futures Cone and the Futures Wheel, the thesis seeks to identify the impact of our current design approach, and the human-technology relationship that waits within the Probable future. By creating Rapid Research Probes, the thesis manifests the values of the Probable future within a tangible reality, making it easier to discuss and reflect with other designers. The thesis then explores the Preferable future; what it could be, and how we might get there. Based on existing design research the Preferable future was identified as ‘inclusive’, and it was then explored through a design workshop that focused on how we could design for an inclusive future society. Building on these insights, the thesis then explores using Behavioural Design to facilitate inclusivity. Through exploring social media for societal norms, attitudes and values, I discover the challenges permeating racist ideologies. Following this insight is a design process ‘designing for active anti-racism’, using Behavioural Design as a framework for a reflective and transformative approach. The result of this approach is a process with applicable methods, that lead to a provocatype to provoke and encourage critical reflection. To conclude the reflections and transformative approach, the findings are presented in a visual booklet for designers, to facilitate increased awareness of their own bias and the possible impact of their designs, regardless of their intentions. Finally, the last chapter seeks to present and discuss the contributions of this thesis and evaluate its approach, reflect on the future of Behavioural Design, and review the implicit power and responsibility that comes with design.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleWell-Behaved Design
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel