Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHareide, Einar
dc.contributor.authorEllingsen, Henrik Midtvåge
dc.contributor.authorGlesaaen, Peter Kristian
dc.date.accessioned2021-09-14T16:46:01Z
dc.date.available2021-09-14T16:46:01Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:52603572:20928634
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776801
dc.description.abstractMålet med denne oppgaven var å designe brygger og brukerreise til den autonome fergen MilliAmpere II, i tilknytning til Autoferry-prosjektet ved NTNU. Resultatet er designforslag til flytebrygger, nedganger til flytebryggene basert på en rampeløsning, og forslag til brukerinteraksjon, som sammen former en helhetlig tjeneste rundt fergen. Vi hadde jevnlige møter med prosjektledelsen og involverte aktører for å forstå deres interesser i prosjektet og for å diskutere våre forslag. Det ble gjennomført en studie av universell utforming, inkludert ekspertintervjuer og en studie av eksisterende løsninger. Dette ble gjort siden universell utforming er lovpålagt og en stor utfordring i prosjektet grunnet de store tidevannsforskjellene i Trondheimsfjorden. Tidlig i prosjektet gjorde vi en strategisk analyse, hvor vi studerte trender og undersøkte fergens potensiale utover forskningsprosjekt. Vi studerte blant annet befolkningstrender, smart city, mobilitet som en tjeneste og autonome transportmidler, slik at vi kunne utvikle et oppdatert og velinformert forslag til Autoferry-prosjektet. Basert på innsikt fra den strategiske analysen utformet vi flytebryggene som gjenkjennbare holdepunkter, som legger grunnlaget for en utvidbar tjeneste. Nedgangen til flytebryggene er derimot en løsning spesielt utformet for å takle tidevannsforskjellene i Trondheim. Flytebryggene og nedgangene er designet som en showcase for en ny type betong utviklet av Sintef og Hydro, som kan armeres med aluminium. I relasjon til tjenesten utformet vi også forslag til brukerinteraksjon og visuell identitet. Universell utforming var også sentralt i designet av interaksjonen. Vårt mest verdifulle bidrag til Autoferry-prosjektet er illustrerte designforslag som legger grunnlaget for videre ingeniørarbeid, og hjelper prosjektledelsen på vei mot målet om å tilgjengeliggjøre verdens første autonome passasjerferge for offentligheten.
dc.description.abstractThe aim of this master’s thesis was to design floating docks and the user journey for the autonomous passenger ferry MilliAmpere II, in relation to the Autoferry project at NTNU. The results are design proposals for floating docks, descending paths to the docks based on a ramps, and a proposal for the user interaction, which together form a cohesive service about the ferry. We attended regular meetings with the project managers and stakeholders to understand their interests in the project, and to dicuss our design proposals. A study was conducted on universal design, including expert interviews and observation of existing solutions. Universal design is statutory and a significant challenge in the project due to the tidal changes in Trondheimsfjorden. We conducted a strategic analysis early in the project, where we studied trends and the ferry’s potential beyond the context of a scientific study. We studied amongst other subjects population trends, Smart City, mobility as a service and other autonomous vehicles, to help us develop a well informed and relevant proposal for the Autoferry project. Based on insight from the strategic analysis, we designed the floating docks to function as recognisable beacons for the service, which lay the foundation for an expandable service. The descent to the floating docks, however, are specifically designed to tackle the challenging tides in Trondheim. The docks and the descent are designed as a showcase for a new type of concrete developed by Sintef and Hydro, which can be reinforced with aluminium. We also formed a proposal for the user interaction, as well as visual identity for the service. Universal design was central also for the design of the interaction. Our most valuable contribution to the Autoferry project are illustrated design proposals which lay the foundation for engineering work, and help the project management on their way to the goal of releasing the world’s first autonomous passenger ferry for the public.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDesign av brukerreise og brygger til autonom passasjerferge
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel