dc.contributor.advisor | Volden, Frode | |
dc.contributor.author | Sira, Espen | |
dc.date.accessioned | 2021-09-14T16:44:41Z | |
dc.date.available | 2021-09-14T16:44:41Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:56390516:25569454 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2776795 | |
dc.description.abstract | To år har gått siden EUs personvernforordning ble innført i 2018. Et av hovedformålene
var å sørge for at enkeltpersoner skulle få mer kontroll over egne data ved bruk av
digitale tjenester. Virksomheter som ønsker å drive behandling av personopplysninger
ble pålagt en rekke krav og plikter, samtidig som den enkelte forbruker ble gitt
rettigheter. Blant annet skulle krav om samtykke gjøre brukere i stand til å motsette seg
deling av egne data. Denne masteroppgaven belyser realiteten av dagens situasjon ved å
gjennomgå gjeldende regelverk og ved å undersøke hvordan personvernforordningen
etterleves. Oppgaven tar sikte mot å bidra til økt forståelse av temaet ved å presentere
funn fra en spørreundersøkelse og en evaluering av design av samtykkeløsninger hos
fem store norske nettsteder.
Resultatene i oppgaven indikerer at det fremdeles er flere utfordringer som må løses før
intensjonene med personvernforordningen er oppfylt. Evalueringen av nettstedene
avdekket problemer i designet av samtykkeforespørsler og samtykkeinnstillinger, og flere
ting lå til hinder for å la brukere kontrollere deling av sine personopplysninger. Oppgaven
diskuterer mulige forbedringsforslag. Samtidig er personvern et komplekst tema som
omfatter flere fagområder enn bare design. Trolig vil også lovendringer i form av mer
presise regler for hvordan samtykkesystemer designes og/eller sterkere insentiver være
nødvendig før den enkeltes personvern blir tilstrekkelig ivaretatt.
Nøkkelord: samtykke, GDPR, personvern, design, personvernforordningen. | |
dc.description.abstract | Two years have passed since the GDPR was implemented. A main purpose with the
regulation was to provide users of digital services more control over their personal data.
Businesses who wish to process such data were subjected to a number of rules and
duties while data subjects were given more rights. Among other things, requiring
businesses to collect users’ consent were made to let users oppose sharing data about
themselves. This thesis shows the reality of today’s situation by examining the rules that
apply and how they’re followed. The report aims to contribute to increased awareness of
the subject by presenting results from a conducted survey and an expert evaluation of
the design of consent systems on five popular Norwegian websites.
The results indicate that there still are multiple challenges to solve before the GDPR
works as intented. The evaluation of the websites revealed problems in the way consent
requests and consent settings are designed. Multiple things served as barriers from
letting users take control over their personal data. The thesis offers and discusses
possible solutions. Privacy is a complex topic that entails other fields than just design.
More precise laws and/or stronger incentives to design better consent systems may be
necessary before users’ privacy are sufficiently addressed. | |
dc.language | | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Hvordan personvernfororndingens
samtykkekrav møtes gjennom
design | |
dc.type | Master thesis | |