Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWattne, Ole E.
dc.contributor.authorLangøy, Silje
dc.date.accessioned2021-09-14T16:44:25Z
dc.date.available2021-09-14T16:44:25Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:56390516:21521793
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776791
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne masteroppgaven ser på mulighetene for å integrere utvidet virkelighet (augmented reality) som et verktøy for testing, kommunikasjon og simuleringer i en brukersentrert designprosess av et veifinningssystem. Utvidet virkelighet (AR) er en teknologi som plasserer virtuelle objekter over den fysiske verden på en slik måte at de virtuelle objektene fremstår som en del av den virkelige verdenen. En mobil eller et nettbrett med kamera er de vanligste verktøyene brukt for å vise en AR-opplevelse. AR blir brukt som et prototype- og visualiseringsverktøy innen yrker som bygg-og annlegg, interiørdesign, arkitektur og bilindustrien. For å forske på og demonstrere hvordan man kan integrere AR i en design prosess, ble det laget en prototype. Denne prototypen skal fungere som et kommunikasjons- og sammarbeidsverktøy, som er basert på bruk av AR-teknologi. Intensjonen med prototypen er at den ved hjelp av AR-teknologi for å presentere designkonsepter skal kunne legge til rette for god kunde-designerkommunikasjon gjennom hele designprosessen. På grunn av begrensninger i verktøy brukt og begrensninger i egen erfaring med AR, ble det ikke brukt AR- teknologi i prototypen. Dette ble heller simulert for å kunne gi deltakerene i brukertesten en følelse av å være med i en AR-opplevelse. Under brukertesten ble brukervennligheten til prototyen testet, samt selve konseptet ble testet. Generelt var tilbakemeldingene gode, både når det gjelder brukervennligheten og konseptet. En undersøkelse med fagfolk innen designbransjen og relevant literatur viste at misforståelser blant kunder og designere i en design prosess er veldig vanlig. Gjennom å legge til rette for å inkludere kunder i designprosessen, kan det være mulig å unngå noen av de misforståelsene som oppstår. På grunn av Covid-19-situasjonen som oppstod omtrent halvveis inn arbeidet med masteroppgaven, ble oppgaven, valg av metoder og resultater påvirket av situasjonen. Den førte til flere uforutsette begrensninger i oppgaven.
dc.description.abstractIn this thesis, the possibilities of how to incorporate augmented reality as a tool for testing, communication and simulations in a user-centered design process of a wayfinding system are explored. Augmented reality (AR) is a technology that applies virtual objects on top of the physical world in a way that the digital object appears to be coexisting with the real world. There are several different options for displaying an AR experience. The most common display option is camera smartphones or tablets. AR is used as a prototype and visualization tool in professions such as construction, interior design, architecture, and the car industry today. A prototype of a communication and collaboration tool based on the use of AR was created to explore how to incorporate AR in the design process. The intention of the prototype is that it will be using AR-technology to present design concepts and facilitate client-designer communication throughout the entire design process. The prototype created does not actually use AR-technology at its current stage, but the functionality has been simulated in the prototype to give the participants of the user tests a sensation of an AR- experience. The prototype was usability tested with potential users, and the overall results show positivity to the concept and the usability of the prototype. Through a survey with professionals within the design industry and through a literature study, it was discovered that miscommunications about design concepts are quite common during a design process. By facilitating for including clients in the design process, it could be possible to avoid some of the misunderstandings that arise. Due to the Covid-19 situation that occurred about halfway into the study, the thesis, choice of methods, and its results were affected by the situation. It brought unexpected limitations to the research.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleAugmented Reality and the interaction designer's design process
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel