dc.contributor.advisor | Kleiberg, Ståle | |
dc.contributor.author | Høivik, Sven Olav | |
dc.date.accessioned | 2021-09-14T16:43:21Z | |
dc.date.available | 2021-09-14T16:43:21Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:82270602:22008672 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2776785 | |
dc.description.abstract | Hva gjør musikken i musikalen "Les Misérables" så gripende? Vi forsøker å lage en hypotese basert på musikkhistorie og dramaturgi, og tar et lite overblikk over Europeisk dramaturgisk historie og ser betydningen av samspillet mellom musikk, libretto og handling. Vi ser også hvordan komponister i historien har hatt ulik tilnærming til musikkens rolle i den dramatiske fortelling. Med dette som utgangspunkt leter vi i musikalen etter strukturer i samspillet mellom musikk, libretto og handling. Vi følger flere melodiske temaer, og det vi finner setter vi sammen til en oversikt over noen av de musikalske virkemidlene som blir brukt i dramaturgisk hensikt i musikalen "Les Misérables." | |
dc.description.abstract | What makes the music in the musical "Les Misérables" so moving? We try to make a hypothesis based on music history and dramaturgy, and therefore we take a brief overview of European dramaturgical history. We discover the significance of the interplay between music, libretto and action. We also see how composers in history have had different approaches to the role of music in the dramatic narrative. With this as a starting point, we look in the musical for structures in the interplay between music, libretto and action. We follow several melodic themes and from what we learn we make an overview of some of the musical strategies that are used for a dramaturgical purpose in the musical "Les Misérables." | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Hvilke musikalske virkemidler tjener en dramaturgisk og personkarakteriserende hensikt i musikalen "Les Misérables? | |
dc.type | Bachelor thesis | |