En undersøkelse av reggisørens, retorens og designeres forsøk på å skape et multimodalt kommuniserende produkt gjennom egenskapt teater.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2776707Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne masteravhandlingen vil du kunne lese om et praktisk kunstnerisk forskningsprosjekt. Forskningen er utført gjennom en teaterprosess med forestillingen Jeg, Meg og Stillheten som resultat. Den skriftlige presentasjonen av min forskning, tar for seg prosessen hvor jeg som regissør, retor og designer forsøker å skape et multimodalt kommuniserende produkt gjennom teater. I praksisen har jeg forsket på hvordan semiotiske modaliteter, sceniske elementer så vel som skuespilleren og teknologiske elementer, aktivt er del av å skape mening i formidlingssituasjonen. I detalj ser den nærmere på hvordan en kan gå fram som regissør, retor og designer av et kommunikativt produkt som på best mulig måte skal tjene en gitt kontekst, et tema eller en målgruppe. Jeg søker gjennom praksisen å se om jeg kan finne noen tegn på at teater som medium, med sitt formidlings- og kommunikasjonspotensiale, kan belyse og diskutere et samfunnsrelevant tema som mental helse. Jeg har designet et produkt ved bruk av Michael Chekhovs tradisjonelle skuespillerteknikk og nyere etablert kunnskap innen kommunikasjonsteori, sosialsemiotikk og multimodalitetsteori. Produktet som resultat er en multimodal forestilling som ser på bruk av semiotiske modaliteter, deres semiotiske ressurser i formidling og hvorvidt dette tjener forestillingens kommunikasjon og et ønske om en åpen samtale rundt mental helse som er forståelig og relaterbart for mottaker.
I arbeidet kan du også lese om min rolle som regissør, retor og designer i utviklingen av et kommunikativt produkt. Her kombinerer jeg teoretikeren og kunstneren og redegjør for et praksisbasert forskningsprosjekt i et performativt forskningsparadigme hvor jeg som reflekterende praktiker og kunstner ser på metodisk og teoretisk tilnærming i det praktiske arbeidet og hvorvidt dette har produsert kunnskap, data og funn som svarer til min problemstilling.