Den Hemmelige Hagen: Hvordan kompletterer musikken og lyden teaterstykket Den Hemmelige Hagen?
Description
Full text not available
Abstract
Den dramaturgiske funksjonen er noe av det viktigste som kommer fra musikken. En melodi kan forsvinne for at en ny skal fade inn for å gi en følelse av et nytt rom og en ny tid som Børmark sier. Den skaper interesse for karakterene og den veileder publikum via melodien og forventningene. Forventningene skapes jo ofte av hva man forbinder med musikken som kommer som f.eks. en banjo gitar vil skape en folkelig stemning for mesteparten av publikummet. Så man kan også bryte forventninger for å skape overraskelser. Musikken blir det ekstra stadiet i et teaterstykket og i den hemmelige hagen så kompletterer musikken og lyden på den måten at den gjør stor forskjell på grunn av dens mystikk i Rødstrupen (noe som aldri ville ha kommet like godt frem uten de sangene hun synger med de ekko belagte tonene), uvissheten om Craven (man hadde nok følt på seg at han hadde vært litt skummel uten musikken også, men hans dybde med nostalgien og lengselen han har for sin kone tvinges frem på grunn av valsen, noe som ofte forbindes med dans og godt humør) og hagens magi som tvinger frem en emosjonell påvirkning på grunn av sin uortodokse takt og rytme i forhold til den strenge tilværelsen i huset. The dramaturgical function is one of the most important things that comes from the music. A melody can disappear for a new one to fade in to give a feeling of a new room and a new time, as Børmark says. It creates interest in the characters and it guides the audience via the melody and expectations. The expectations are often created by what you associate with the music that comes as e.g. A banjo guitar will create a folky mood for most of the audience. So one can also break expectations to create surprises. The music becomes the extra stage in a play and in the secret garden, the music and the sound complement in such a way that it makes a big difference due to its mystery in Rødstrupen (something that would never have come out so well without the songs she sings with the echo coated the tones), the uncertainty about Craven (one would probably have felt that he would have been a little scary without the music as well, but his depth with the nostalgia and longing he has for his wife is forced out because of the waltz, which is often associated with dance and good humor) and the magic of the garden that forces an emotional impact due to its unorthodox pace and rhythm in relation to the strict life in the house.