Hvilke erfaringer har tre lærere med bruken av digitale verktøy i undervisningen under koronapandemien?
Abstract
Koronapandemien har skapt store utfordringer for alle berørte samfunn. I Norge brøt den ut for fullt i mars 2020. Regjeringen bestemte seg for å stenge barnehager, skoler og utdanningsinstitusjoner den 12. mars. Det ble starten på en flere uker lang periode med hjemmeskole for norske elever og lærere. En helt ny skolehverdag. Først mot slutten av april måned åpnet de første skolene igjen.
Dette ble ikke siste gang elever og lærere måtte gjennomføre skolehverdagen digitalt i hjemmene sine. På grunn av lokale smitteutbrudd har skolene blitt stengt igjen. Hvordan har lærere i norsk skole opplevd full og delvis nedstenging av skolen?
Ved bruk av en kvalitativ forskningsmetode, ønsker jeg å se nærmere på hvordan bruken av digitale verktøy i skolehverdagen har utviklet seg fra da pandemien brøt ut vinteren 2020 og frem til våren 2021. Gjennom å intervjue tre lærere i skolen ved hjelp av fokuserte intervju, skal jeg undersøke min problemstilling: Hvilke erfaringer har tre lærere med bruken av digitale verktøy i undervisningen under koronapandemien? The coronavirus pandemic has lead to great challenges all over the world. In Norway, the outbreak of the pandemic occured in March, 2020. Tough measures were taken to slow the spread of the coronavirus. The Government decided to close schools, kindergardens and universities on March 12. This marked the beginning of a long periode of time with homeschooling. At the end of April 2020, the first schools gradually reopened.
But this was not the last homeschooling-experience for pupils and teachers. Because of local outbreaks of coronavirus, schools have been closing and reopening several times, and institutions across the country have switched to virtual learning, with teachers, students, and local leaders quickly adapting to an entirely new way of life.
What kind of experiences do teachers in Norway have upon the closing, or partial closing of schools? Using a qualitative research method, I want to take a closer look at how the using of digital tools in everyday school life has developed from when the pandemic broke out in the winter of 2020 until the spring of 2021. By interviewing three teachers in school using focused interviews, I examine my research problem: What experiences do three teachers have with the use of digital tools in teaching during the coronavirus pandemic?