Show simple item record

dc.contributor.advisorTiller, Asbjørn
dc.contributor.authorKristiansen, Ib Alexander J
dc.date.accessioned2021-09-14T16:13:56Z
dc.date.available2021-09-14T16:13:56Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:76749986:36755149
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776649
dc.description.abstractI denne oppgaven har jeg undersøkt noen av de største norske filmene og deres bruk av filmmusikk. De tre filmene jeg har tatt for meg er Flåklypa Grand Prix (Caprino, 1975), Orions belte (Solum, 1985) og Max Manus (Rønning og Sandberg, 2008). Gjennom analyse av filmmusikken i de tre filmene har jeg forsøkt å gi et innblikk i bruken av filmmusikk i filmene. Resultatet av dette var at filmene hadde flere forskjellige tilnærminger til bruken av filmmusikk. Det var også noen likheter i bruken av filmusikk på tvers av de forskjellige filmene. Det er tre filmer som har forskjellig sjanger, stil og samtidig og derfor også forskjellig bruk av filmmusikk.
dc.description.abstractIn this thesis I have examined some of the biggest Norwegian films and their use of film music. The three films I have chosen to analyse are Flåklypa Grand Prix/Pinchcliffe Grand Prix (Caprino, 1975), Orions belte/Orion's Belt (Solum, 1985) and Max Manus (Rønning and Sandberg, 2008). Through analysis of the film music in the three films, I have tried to give insight into the use of film music in these films. The result of the analysis was that the films had several different approaches to the use of film music. There were also some similarities in the use of film music across the different films. They are three films that have different genres, styles and are from different times and therefore also different uses of film music.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleFilmmusikk i norsk film: en analyse av filmmusikken i noen av de største norske filmene
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record