Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorThon, Jan-Noël
dc.contributor.authorAndersen Lillegaard, Peer
dc.date.accessioned2021-09-14T16:13:33Z
dc.date.available2021-09-14T16:13:33Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:76651034:34490225
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776635
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne oppgaven undersøker om, og i så fall hvordan Half-Life seriens estetikk har utviklet seg i overgangen fra et tradisjonelt FPS spill laget for pc og konsoll, til et spill laget eksklusivt for VR mediet. Bakgrunnen for prosjektet kommer av egne medieerfaringer med spillserien og en interesse for hvordan virtuell virkelighet påvirker spillets estetikk. Dette kombinert med en generell mangel på forskning rundt dette temaet. Oppgaven tar hovedsakelig for seg spillene Half-Life 2 og Half-Life: Alyx i tekstanalyse av spillenes estetiske strategier. Analysen er strukturert etter Jan-Noël Thon sin modell, Mixed Methods Approach, men tatt ut av indiespill konteksten og tilpasset oppgavens tematikk. I analysen finner vi at Half-Life: Alyx kan sies å være primitiv eller enkel i sine estetiske strategier, sammenlignet med samtidige FPS spill. Dette faktumet styrker spillet fremfor å svekke det, hvor de kjente estetiske strategiene gjør det lettere for spilleren å tilpasse seg det nye mediet.
dc.description.abstractThis text is going to see if, and how the Half-Life series aesthetics has been influenced in the jump from traditional pc game to a game made exclusively for Virtual Reality. The background for this project comes from personal media experiences with the series and a general interest for Virtual Reality, combined with a general lack of research on the topic. The method I use in this text is a textual analysis of Half-Life 2 and Half-Life: Alyx, to see the aesthetic strategies both games use and compare them. Jan-Noël Thons abstract, Mixed Methods Approach is used to structure the analysis. While this abstract is specifically made for analysis of indie games, it can be applied to general games analysis. The findings of this text is that Half-Life: Alyx’s aesthetics can be viewed as primitive or old compared to contemporary games in the FPS genre, but this stands to strengthen its VR form, as it lets the user become accustomed to the new medium in a safe environment.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHalf-Life seriens estetiske utvikling - En tekstanalyse av Half-Life 2 og Half-Life: Alyx
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel