Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKvam, Hilde
dc.contributor.authorRokne, Monica Stendahl
dc.date.accessioned2021-09-14T16:12:31Z
dc.date.available2021-09-14T16:12:31Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:65048372:14973522
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776602
dc.description.abstractNyhavna i Trondheim står foran en omfattende transformasjon. I løpet av de kommende 30 - 50 årene skal bydelen transformeres fra industri- og havneområde til et urbant bymiljø. I dag har flere kunst- og kulturvirksomheter produksjonslokaler her. Sommeren 2015 møttes fem mennesker rundt et bord hos scenekunstkompaniet Cirka Teater. Tre scenekunstnere og to arkitekter/byplanleggere. De, som mange andre i Trondheim, engasjerte seg for utviklingen av Nyhavna og ønsket å finne en måte å tilføre noe nytt til diskusjonene om bydelens framtid. - Kunne de finne en måte å samarbeide på som ga kulturens rolle en større plass i utviklingsarbeidet i bydelen, på en måte som skapte et positivt innspill i byutviklingsdebatten? - Fantes det mulighet for at menneskene og aktivitetene som skapte Nyhavna på dette tidspunktet, kunne fortsette å være der og sette sitt preg på stedets identitet? - Kunne de kreative virksomhetene bevares, også etter at området har gjennomgått store forandringer? - Kunne scenekunstens språk, som kommuniserer ut fra tverrfaglige plattformer og skaper levende kulturmøter mennesker imellom, være et sentralt verktøy i samarbeidet? "Hendelser på Nyhavna" i 2016 var et resultat av at flere aktører med felles interesse for Nyhavna søkte sammen. Arrangementet inviterte byens befolkning til en iscenesettelse av området underveis i transformasjonsprosessen. I denne masteroppgaven tas det utgangspunkt i Hendelser på Nyhavna i 2016 for å undersøke oppgavens to problemstillinger: 1: For å drøfte om iscenesettelser kan påvirke byutvikling, er fire sentrale aktører i Hendelser på Nyhavna intervjuet. I oppgaven ses deres refleksjoner i sammenheng med direkte og indirekte konsekvenser av arrangementet i 2016. I tillegg belyses begrepene "iscenesettelse" og "stedsutvikling" gjennom teoretiske perspektiv fra scenekunst, arkitektur og sosiologi, og drøftes opp mot relevante mål i offentlige plan- og strategidokument. 2: Det gjennomføres en verdikjedeanalyse for å reflektere rundt prosessforståelse og helhetlig perspektiv for kunstfaglig virksomhet i byutviklingsarbeid. Her ses det på samspillet mellom ulike ledd i kunst- og kulturproduksjon, med utgangspunkt i scenekunst og Hendelser på Nyhavna.
dc.description.abstractIn the city of Trondheim, Norway, the district of Nyhavna is about to enter a transformation process. During the next 30-50 years, Nyhavna will be transformed from an industrial port area into an urban district. Currently, several artists have studio facilities here. In 2016, several of them wanted to stage a cultural event, “Harbour Happenings”, aiming to influence the debate concerning urban development of the area. A theatre company, Cirka Teater, teamed up with a master's course in architecture, Making is Thinking, Trondheim municipality, Trondheim harbor authorities, and several businesses within the cultural field. Together they turned Nyhavna “inside out”, to reveal the potential of the creative force in the area. The aim was to explore the question: “Can cultural power be a catalyst for urban development?” In this master's theses, I seek to find answers to this question through interviews and theoretical perspectives from sociology, architecture, and the performing arts field. Also, I analyze the value chain of arts businesses to seek tools for a holistic approach to creative urban planning.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleIscenesatt debatt - kan iscenesettelser påvirke byutvikling?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel