Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorCallanan, Martin
dc.contributor.authorThoresen, Mia
dc.date.accessioned2021-09-13T16:06:55Z
dc.date.available2021-09-13T16:06:55Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:79993908:34948575
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2775686
dc.description.abstractNår det kommer til et historisk perspektiv går arkeologi og plyndring ofte hånd i hånd, men mange klarer ikke å innse aspektet med kolonialisme som også er knyttet til de. Målet med denne analysen er å observere hvordan disse tre aspektene knytes sammen og påvirker fremstillingen av arkeologi i videospill. Dette er kjent som ‘archaeogaming’, en terminologi som oppsto i 2013, som søker etter å definere måtene arkeologi og spill arbeider sammen. For å forske på og forklare hvordan disse aspektene tilknyttes hverandre, spilte jeg gjennom de populære spill-seriene Tomb Raider (reboot) og Uncharted, mens jeg studerte de med et kritisk øye og sammenlignet de med de historiske og virkelige praksisene de ble inspirert av. Ved å gjøre dette ble det fort tydelig at selv om disse spillene portretterer aspekter ved arkeologi, stemmer de ikke overens med det virkelige liv og kan bli ansett som problematiske. Konklusjonen ble at det er veldig tydelige instanser med kolonialisme i disse spillene, selv om ikke alle er like tydelige med mindre man vet hva man ser etter. Heldigvis virker det som om ting er på bedringens vei, med noen spill som er ute etter å vise den sanne siden, heller enn den fiksjonelle versjonen ment for å underholde
dc.description.abstractSpeaking from a historical perspective, archaeology and looting often go hand in hand, but what many fail to see and realise is the aspect of colonialism that is also tied to them.The goal of this analysis is to look at how these three aspects tie together and affects the portrayal of archaeology in video games. This is known as archaeogaming, a term coined in 2013, seeking to define the ways archaeology and games work together. In order to research and explain how these aspects all tie together, I played the popular game series Tomb Raider (rebooted games) and Uncharted and viewed them with a critical lens and compared to the historical, real life practices they were inspired by. When doing so, it quickly became clear that while these games portray aspects of archaeology, they are not true to current real life practice and can be seen as problematic. The conclusion became that there are very clear instances of colonialism in these games, though not all of them are as apparent unless one knows what to look for. Thankfully things seem to be improving, with some games aiming to show the true side, rather than the fictionalized version meant more for entertainment than education.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleGaming the Past: The Impact of Colonialism on the Depiction of Archaeology in Video Games
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel