• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Øvrige samlinger
  • NTNU i Gjøvik
  • View Item
  •   Home
  • Øvrige samlinger
  • NTNU i Gjøvik
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Evaluering av studentenes forberedelse til og gjennomføring av passeringstest i praktiske ferdigheter i sykepleierutdanningen - sammenligning av to modeller

Bjerkvold, Mari Prestgard
Research report
Thumbnail
View/Open
rapport_sammensatt032014_elektronisk.pdf (1.487Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/276594
Date
2015-02-18
Metadata
Show full item record
Collections
  • NTNU i Gjøvik [208]
Abstract
Resultatet fra studien viser at majoriteten av studentene i gruppe 1 anbefaler at alle studentene skal komme opp i passeringstest og ca. halvparten av studentene i gruppe 2. Studentene ser på passeringstest som en viktig kvalitetssikring av deres kunnskapsgrunnlag før praksisoppstart sett i sammenheng med ansvaret for pasientens sikkerhet. Tiden studentene trener var mellom 3 timer (gruppe 2) til 4 timer (gruppe 1), mest trente de på prosedyrer som fremstår som komplekse, eksempelvis infusjon, perifer venekanyle og medikamentregning. Majoriteten av studentene i begge gruppene svarte at motivasjon for å trene var for tilegnelse av kunnskap for å ivareta pasientsikkerhet og tilegnelse av kunnskap for å imøtekomme praksisstedets forventninger. I studentens kommentar framkom at i lærernes vurdering av den enkelte students kunnskaper og ferdigheter ved passeringstest må rettferdighet være et ufravikelig krav. Tydeligere kriterier, slik at studentene vet hva som kreves og hva de skal bedømmes ut fra ved passeringstest er viktig og må forbedres. Halvparten av studentene i begge gruppene ønsker bedre informasjon om gjennomføring av passeringstest i forkant. På bakgrunn av funn i studien anbefales det at modellen der alle studentene gjennomfører passeringstest består, men form og innhold bør diskuteres og videreutvikles. Imidlertid må en gjøre ytterligere intervjustudier med studenter for å finne årsaken til at ikke alle i studentgruppe 2 anbefalte passeringstest for alle.
Description
1. utgave; se 2. utgave: http://hdl.handle.net/11250/280522
Series
Høgskolen i Gjøviks rapportserie;03/2015

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit