• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for arkitektur og design (AD)
  • Senter for eiendomsutvikling og -forvaltning
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for arkitektur og design (AD)
  • Senter for eiendomsutvikling og -forvaltning
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hva er en optimal dagligvarebeliggenhet?

Bugge, Rolf Erik
Master thesis
Thumbnail
Åpne
2013_EVU_Masteroppgave_Rolf-Erik-Bugge.pdf (9.340Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/275421
Utgivelsesdato
2013
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Senter for eiendomsutvikling og -forvaltning [256]
Sammendrag
Det ble etablert totalt ca. 100 nye dagligvarebutikker i Norge i 2012, mens et større antall

butikker ble nedlagt. Denne nedadgående trenden med færre butikker har pågått i en periode på 40-50 år. I Norge har det imidlertid vært en befolkningsvekst i den samme perioden, noe som betyr at hver enkelt butikk har økt i omsetning. Det er imidlertid en konstant kamp

mellom de 5 dagligvaregrupperingene (NorgesGruppen, Rema, Coop, ICA og Bunnpris) om å

finne de beste beliggenhetene. Vekst i form av nye butikker er viktig både i forhold til

markedsandeler, men også i kampen om de beste innkjøpsbetingelsene og lønnsomme

butikker.

Formålet med denne rapporten er imidlertid å se nærmere på hva som er den optimale

dagligvarebutikken og hvilke parametre som påvirker den. Det er tatt utgangspunkt i

omsetningstallene til butikkene, som et grunnlag for å forklare sammenhengen. I den

forbindelse er det satt opp forskningsspørsmål i form av en hovedproblemstilling og 3

underspørsmål, som vist under.

Hovedproblemstilling:

Hva er en optimal dagligvarebeliggenhet?

Underspørsmål:

1. Hva bestemmer omsetningen til butikken?

2. Hvordan er sammenhengen mellom omsetning og valg av konsept?

3. Hvordan tilpasses butikk-konsept til ulike lokaliteter?

Disse spørsmålene er besvart gjennom bruken av følgende metoder;

1. Litteraturstudier

2. Datainnsamling

3. Intervjuer av beslutningstakere i NorgesGruppen

4. Befaringer av butikkene i en Skedsmo kommune (observasjoner)

5. Spørreundersøkelse av kunder Skedsmo kommune

Litteraturstudiet viser blant annet gjennom Walter Christaller og Harold Hotelling sine teorier,

hvordan dagligvarelokalisering oppstår. I tillegg bidrar denne teorien til å forklare hvorfor de ulike

butikkene sentraliseres i handelsområder, sentrum etc. Christaller forklarte i

utgangspunktet plasseringen av byer i forhold til hverandre, men med hjelp av

handelslokalisering. Han mente at etterspørselen etter en vare reduseres som følge av

transportkostnader. Dette var med på å definere begreper som terskelverdi og rekkevidde (les:

markedsområde) til butikken. Han plasserte de butikken man ofte benytter i sentralsteder,

mens de mindre brukte på høyere nivåer. I rapporten er dette vist gjennom en casestudie av

Skedsmo kommune, hvor dagligvarebutikkene vurderes i lys av denne teorien. Hotellings

teori forklarte på den andre siden hvorfor tilbydere av et produkt (dagligvarebutikker),

etablerer seg i samme markedsområde. Butikkene er avhengig av å ligge i områder, hvor

butikken har størst mulig rekkevidde og transportkostnadene til kundene minimaliseres.

Teorien kan også bidra til å forklare nedgangen i antall butikker, gjennom en stor grad av

sentralisering av butikkene, samtidig som bilbruken har økt.

Metodebruken viser at de ulike konseptene i Norge oppleves som ensartede og at kundene i

liten grad er villig til å kjøre lenger for å komme til et butikk-konsept. De viser også

viktigheten av å ligge tett på et nærmarked. Den største andelen av kundene sier at de i stor

grad handler på veien hjem fra jobb og fritidsaktiviteter og i butikker nærliggende hjemmet.

Det er derfor beliggenheter som er beliggende ”til-fra jobb – der du bor”, som i tillegg har en

god ”opplevd tilgjengelighet” som oppfattes som den optimale beliggenheten. Disse skal ligge

i et område med høy forventet befolkningsvekst, enkel inn- og utkjøring og gode

parkeringsforhold med gratis parkering.
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit