• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for arkitektur og design (AD)
  • Senter for eiendomsutvikling og -forvaltning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for arkitektur og design (AD)
  • Senter for eiendomsutvikling og -forvaltning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hva er en optimal dagligvarebeliggenhet?

Bugge, Rolf Erik
Master thesis
Thumbnail
View/Open
2013_EVU_Masteroppgave_Rolf-Erik-Bugge.pdf (9.340Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/275421
Date
2013
Metadata
Show full item record
Collections
  • Senter for eiendomsutvikling og -forvaltning [256]
Abstract
Det ble etablert totalt ca. 100 nye dagligvarebutikker i Norge i 2012, mens et større antall

butikker ble nedlagt. Denne nedadgående trenden med færre butikker har pågått i en periode på 40-50 år. I Norge har det imidlertid vært en befolkningsvekst i den samme perioden, noe som betyr at hver enkelt butikk har økt i omsetning. Det er imidlertid en konstant kamp

mellom de 5 dagligvaregrupperingene (NorgesGruppen, Rema, Coop, ICA og Bunnpris) om å

finne de beste beliggenhetene. Vekst i form av nye butikker er viktig både i forhold til

markedsandeler, men også i kampen om de beste innkjøpsbetingelsene og lønnsomme

butikker.

Formålet med denne rapporten er imidlertid å se nærmere på hva som er den optimale

dagligvarebutikken og hvilke parametre som påvirker den. Det er tatt utgangspunkt i

omsetningstallene til butikkene, som et grunnlag for å forklare sammenhengen. I den

forbindelse er det satt opp forskningsspørsmål i form av en hovedproblemstilling og 3

underspørsmål, som vist under.

Hovedproblemstilling:

Hva er en optimal dagligvarebeliggenhet?

Underspørsmål:

1. Hva bestemmer omsetningen til butikken?

2. Hvordan er sammenhengen mellom omsetning og valg av konsept?

3. Hvordan tilpasses butikk-konsept til ulike lokaliteter?

Disse spørsmålene er besvart gjennom bruken av følgende metoder;

1. Litteraturstudier

2. Datainnsamling

3. Intervjuer av beslutningstakere i NorgesGruppen

4. Befaringer av butikkene i en Skedsmo kommune (observasjoner)

5. Spørreundersøkelse av kunder Skedsmo kommune

Litteraturstudiet viser blant annet gjennom Walter Christaller og Harold Hotelling sine teorier,

hvordan dagligvarelokalisering oppstår. I tillegg bidrar denne teorien til å forklare hvorfor de ulike

butikkene sentraliseres i handelsområder, sentrum etc. Christaller forklarte i

utgangspunktet plasseringen av byer i forhold til hverandre, men med hjelp av

handelslokalisering. Han mente at etterspørselen etter en vare reduseres som følge av

transportkostnader. Dette var med på å definere begreper som terskelverdi og rekkevidde (les:

markedsområde) til butikken. Han plasserte de butikken man ofte benytter i sentralsteder,

mens de mindre brukte på høyere nivåer. I rapporten er dette vist gjennom en casestudie av

Skedsmo kommune, hvor dagligvarebutikkene vurderes i lys av denne teorien. Hotellings

teori forklarte på den andre siden hvorfor tilbydere av et produkt (dagligvarebutikker),

etablerer seg i samme markedsområde. Butikkene er avhengig av å ligge i områder, hvor

butikken har størst mulig rekkevidde og transportkostnadene til kundene minimaliseres.

Teorien kan også bidra til å forklare nedgangen i antall butikker, gjennom en stor grad av

sentralisering av butikkene, samtidig som bilbruken har økt.

Metodebruken viser at de ulike konseptene i Norge oppleves som ensartede og at kundene i

liten grad er villig til å kjøre lenger for å komme til et butikk-konsept. De viser også

viktigheten av å ligge tett på et nærmarked. Den største andelen av kundene sier at de i stor

grad handler på veien hjem fra jobb og fritidsaktiviteter og i butikker nærliggende hjemmet.

Det er derfor beliggenheter som er beliggende ”til-fra jobb – der du bor”, som i tillegg har en

god ”opplevd tilgjengelighet” som oppfattes som den optimale beliggenheten. Disse skal ligge

i et område med høy forventet befolkningsvekst, enkel inn- og utkjøring og gode

parkeringsforhold med gratis parkering.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit