Browsing Publikasjoner fra CRIStin - NTNU by Subject "VDP::Applied linguistics: 012"
Now showing items 1-6 of 6
-
Aspekt som analytisk tilnærming til utforskende elevtekster
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Når elever blir bedt om å utforske noe i en skriveoppgave kommer det til syne en spenning mellom det utforskende som prosess eller produkt: En utforskende tekst (som tekstlig produkt) og en utforskende aktivitet (prosess) ... -
Developing a contextualized and scaffolded pedagogy for the writing of scientific abstracts in English: Abstract Package and Conceptual Template
(Peer reviewed; Journal article, 2022)In this paper we aim to contribute to pedagogical practice in the teaching of scientific abstract writing in English. We present a tailored pedagogy we have developed for our local scientific communication courses which ... -
Interaksjon med brukere i Nav: Analyse av samtaledata som grunnlag for fagutvikling
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Møter mellom Nav-veileder og bruker er viktige både for samfunnets mål om flest mulig i arbeid, og for den enkelte bruker som har behov for veiledning, økonomisk eller praktisk hjelp. Gjennom FOU-satsingen «Interaksjon med ... -
Men kan det komme noe godt fra lærerværelset? Om validitet i læreres vurdering
(Chapter, 2014)Når vurdering skal tjene læring, kommer spørsmål om validitet mer i forgrunnen. Denne artikkelen drøfter validitetsutfordringer med utgangspunkt i Normprosjektet, hvor lærere ved 20 skoler bruker forventningsstandarder for ... -
Underveis mot et tolkningsfellesskap: lærerstemmer om elevtekster
(Chapter, 2012)Artikkelen er en analyse av lærersamtaler om kvalitet i elevtekster fra grunnskolens mellomtrinn. Hvordan etablerer lærere felles vurderingsnormer? Analysen er gjort med utgangspunkt i det dialogiske begrepet 'lysbryting' ... -
Utvikling eller innvikling? Tidlig skriving før barn møter skolen
(Chapter, 2013)I litteraturen om barns tidlige skriveutvikling var det vanlig å anta at denne er syntetisk - fra små deler til helhet. Denne antakelsen er gradvis erstattet av et analytisk syn - hvor helhet kommer før delene. Et eksempel ...