Blar i Publikasjoner fra CRIStin - NTNU på tittel
Viser treff 37916-37935 av 37962
-
Å lære studentene om kritisk refleksivitet gjennom lærerens pedagogiske sensitivitet i undervisningen
(Journal article, 2020)Denne teksten handler om læring av kritisk refleksivitet hos voksne studenter i høyere utdanning. Gjennom en utprøving av ulike innganger til studentenes verden, søker læreren å utvikle større sensitivitet til å kunne ... -
Å løfte skolens digitale kompetanse - Om skolers bruk av Skolementor
(Research report, 2014) -
Å medvirke når barnevernet undersøker. Delrapport 5. Barnevernets undersøkelsesarbeid fra bekymring til beslutning.
(Research report, 2020)Dette er den femte delrapporten fra prosjektet «Barnevernets undersøkelsesarbeid – fra bekymring til beslutning». Denne delrapporten dreier seg om barn og foreldres medvirkning i barnevernets undersøkelsesarbeid. ... -
Å måle skriving som grunnleggende ferdighet
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Denne artikkelen undersøker utviklinga av skriveprøver i Norge (i 2005 og 2009–2017). Formålet er å drøfte utfordringer forbundet med det å måle elevers skriving som grunnleggende ferdighet gjennom skriveprøver. I undersøkelsen ... -
Å oppdage barn med motoriske utfordringer i barnehagen
(Journal article; Peer reviewed, 2021)Ansatte i barnehager er sentrale når det gjelder å oppdage barn med motoriske utfordringer. Flere yrkesgrupper innenfor den pedagogiske og helsefaglige retningen kan støtte disse barna. Målet med denne studien var å undersøke ... -
Å se mennesket. Kan innsikt i psykoterapi bidra til bedre møter hos fastlegen?
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Allmennmedisin er et generalistfag. I Norge er faget for det meste organisert som en fastlegeordning. Dette legger til rette for langvarige relasjoner mellom pasient og lege. Budskapet i denne artikkelen er at innsikt i ... -
Å skape et begrep om jam i utforskningen av en deleuziansk metode-ontologi - Med utgangspunkt i arbeid med en lesesirkel
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Å forske med kunsten innebærer ikke bare valget av visse metoder for bruk i forskningsprosessen, men også om å ha til disposisjon spesifikke måter å tenke om metode. I denne artikkelen vil jeg synliggjøre en tenkemåte ... -
Å skrive ut pasienter til kommunene - faglig rasjonalitet under press?
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Artikkelen tar opp hvordan beslutninger om når en pasient kan utskrives fra sykehus for å få oppfølging i hjemkommunen, fattes. Bakgrunnen er samhandlingsreformens forventning om økt behandlingsansvar for kommunene, økt ... -
Å spille sammen og bruke seg selv: elever med særlige behov og opplevelse av inkludering i Ungdomsbedrift
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Artikkelen diskuterer potensialet til Ungdomsbedrift (UB) som læringsaktivitet for elever med særlige behov. Studien bygger på dybdeintervjuer med to elever med særlige behov, som begge har deltatt i UB i skolesammenheng. ... -
Å studere elevers læring gjennom en fokuselev
(Peer reviewed; Journal article, 2016)Denne artikkelen presenterer og diskuterer erfaringer fra et forsknings- og utviklingsprosjekt der lærerstudenter på masterutdanning for 1.–7. trinn ved UiT Norges arktiske universitetet, følger én enkelt elevs faglige og ... -
Å tenke med havet: Et maritimt perspektiv på jernalderlandskapet mellom Buksnesfjorden og Borg på Vestvågøy i Lofoten
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Vestvågøy, an island in the Lofoten archipelago, is well known in Scandinavian archaeology due to two massive Iron Age buildings at the Borg farm. Borg has been a popular subject for Iron Age research. Research has mainly ... -
Å tenke sammen om undervisning - Utvikling av en intervensjon for læreres læring
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Leseundervisning i skolen har tradisjonelt vært gjenstand for stor interesse og stadige reformforsøk. I norsk sammenheng har skolepolitiske satsninger på lesing ofte fulgt den såkalte kaskademodellen, der kunnskap skal ... -
Å undervise i sirkus som kunstfag - en studie av sammenflettede tilblivelser i intra-aktiv sirkusdidaktikk.
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Hensikten med denne studien er å bidra til .kt kunnskap om hvordan kunstnerlærere underviser i faget sirkus i norsk kulturskole. Tre sirkuslærere i en norsk kulturskole har gitt material for analysen der følgende problemstilling ... -
Å undervise om å undervise - Lærerutdanneres kompetanse sett fra deres eget og fra lærerstudenters perspektiv
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Artikkelen retter søkelyset mot lærerutdannere, en gruppe som hittil har blitt viet liten oppmerksomhet i forskningslitteraturen. I europeisk sammenheng er det ingen enhetlig forståelse for yrkesgruppen og for hvilke ... -
Å være ektefelle til samboende partner med demens
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Background: Dementia is an increasing health problem with strong impact on affected individuals and their next-of-kin. Aim: To analyse the impact on next-of-kin co-ha biting with their spouse who is living with ... -
Å være eller å bli - det er spørsmålet. Ei sammenligning av verbene VÆRE og BLI i amerikanorsk og norgenorsk
(Chapter, 2021)Artikkelen undersøker bruken av verbene VÆRE og BLI sammen med predikatene født, konfirmert og gift i norsk talt i Amerika sammenlignet med norsk talt i Norge. Datamaterialet er hentet fra korpusene CANS og LIA norsk. ... -
Å være til stede på en god måte: Tegnspråktolkers refleksjoner rundt å jobbe i Tolk på arbeidsplass-ordningen
(Peer reviewed; Journal article, 2015)This article describes some of the findings of a study whose aim was to shed light upon Norway’s Workplace Interpreting Scheme (TPA), which gives deaf sign language users the right to interpretation in the workplace. The ... -
Åarjelsaemien tsoevtsh - Sydsamiska snölegor. Sydsamiskt bruk av snölegor historiskt och idag
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Åarjelsaemien tsoevtsh – South Sámi snow patches: Reindeer (Rangifer Tarandus Tarandus) was the first ungulate to migrate into the Scandinavian peninsula after the great melt at the end of the last Ice Age. The people who ...