dc.contributor.author | Moen, Torill | |
dc.contributor.author | Rismark, Marit | |
dc.contributor.author | Sølvberg, Astrid Margrethe | |
dc.date.accessioned | 2021-03-23T11:45:45Z | |
dc.date.available | 2021-03-23T11:45:45Z | |
dc.date.created | 2020-04-06T15:45:17Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.issn | 1892-3364 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2735083 | |
dc.description.abstract | I denne studien rettes oppmerksomheten mot pedagogisk-psykologiske rådgivere i PPT og deres refleksjoner knyttet til hva rollen er og innebærer. Å løfte frem deres «stemmer» er vesentlig, da mange andre enn PP-rådgivere uttaler seg om tjenestens funksjon og virksomhetsområde. Empirien som ligger til grunn, er hentet fra et universitetsbasert etter- og videreutdanningskurs for PP-rådgivere, hvor et obligatorisk arbeidskrav var å skrive refleksjonslogger. Analysen av datamaterialet viser at PP-rådgiverne i all hovedsak er opptatt av å bistå skoler i systemrettet arbeid, at de er opptatt av å ha gode relasjoner til skoler og lærere, samt at de verdsetter betydningen av teori og forskningsbasert kunnskap i utøvelse av rollen. Disse funnene blir presentert i tre kategorier. PP-rådgiverne uttrykker å være gjennomgående lojale i forhold til krav fra nasjonale myndigheter, samt positive og ansvarlige i forhold til praksisfeltet de virker i. I lys av tjenestens vide mandat som både er kunnskaps-, kompetanse- og tidkrevende, blir dette løftet frem, diskutert og problematisert avslutningsvis i teksten. | en_US |
dc.language.iso | mis | en_US |
dc.publisher | Forlaget Skolepsykologi (norsk) | en_US |
dc.relation.uri | https://psykisk-kommune.no/fagartikkel/radgiverrollen-i-pedagogisk-psykologisk-tjeneste-ppt-hvordan-blir-den-forstatt-av-pp-radgivere/19.150 | |
dc.title | Rådgiverrollen i pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT): hvordan blir den forstått av PP-rådgivere? | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | acceptedVersion | en_US |
dc.source.journal | Psykologi i kommunen (PIK) | en_US |
dc.source.issue | 2 | en_US |
dc.identifier.cristin | 1805442 | |
dc.description.localcode | This article will not be available due to copyright restrictions (c) 2020 by Forlaget Skolepsykologi (norsk) | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | postprint | |
cristin.qualitycode | 1 | |