Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMoen, Torill
dc.contributor.authorRismark, Marit
dc.contributor.authorSølvberg, Astrid Margrethe
dc.date.accessioned2021-03-23T11:45:45Z
dc.date.available2021-03-23T11:45:45Z
dc.date.created2020-04-06T15:45:17Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.issn1892-3364
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2735083
dc.description.abstractI denne studien rettes oppmerksomheten mot pedagogisk-psykologiske rådgivere i PPT og deres refleksjoner knyttet til hva rollen er og innebærer. Å løfte frem deres «stemmer» er vesentlig, da mange andre enn PP-rådgivere uttaler seg om tjenestens funksjon og virksomhetsområde. Empirien som ligger til grunn, er hentet fra et universitetsbasert etter- og videreutdanningskurs for PP-rådgivere, hvor et obligatorisk arbeidskrav var å skrive refleksjonslogger. Analysen av datamaterialet viser at PP-rådgiverne i all hovedsak er opptatt av å bistå skoler i systemrettet arbeid, at de er opptatt av å ha gode relasjoner til skoler og lærere, samt at de verdsetter betydningen av teori og forskningsbasert kunnskap i utøvelse av rollen. Disse funnene blir presentert i tre kategorier. PP-rådgiverne uttrykker å være gjennomgående lojale i forhold til krav fra nasjonale myndigheter, samt positive og ansvarlige i forhold til praksisfeltet de virker i. I lys av tjenestens vide mandat som både er kunnskaps-, kompetanse- og tidkrevende, blir dette løftet frem, diskutert og problematisert avslutningsvis i teksten.en_US
dc.language.isomisen_US
dc.publisherForlaget Skolepsykologi (norsk)en_US
dc.relation.urihttps://psykisk-kommune.no/fagartikkel/radgiverrollen-i-pedagogisk-psykologisk-tjeneste-ppt-hvordan-blir-den-forstatt-av-pp-radgivere/19.150
dc.titleRådgiverrollen i pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT): hvordan blir den forstått av PP-rådgivere?en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionacceptedVersionen_US
dc.source.journalPsykologi i kommunen (PIK)en_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.cristin1805442
dc.description.localcodeThis article will not be available due to copyright restrictions (c) 2020 by Forlaget Skolepsykologi (norsk)en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextpostprint
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel