Kan vi lede via sosiale medier? Om fjernledelse og kommunikasjon
Journal article, Peer reviewed
Accepted version
View/ Open
Date
2020Metadata
Show full item recordCollections
- NTNU Handelshøyskolen [1773]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [39152]
Original version
Praktisk økonomi & finans. 2020, 36 (3), 210-225. 10.18261/issn.1504-2871-2020-03-05Abstract
I denne artikkelen studerer vi hvordan bruk av indirekte kommunikasjonsformer (nettbaserte) utfordrer lederoppgavene i kunnskapsorganisasjoner. Mer konkret er vi opptatte av å studere om fjernledelse medfører en vridning fra relasjonsorientert ledelse til oppgaveorientert ledelse, det vil si styring. Vår problemstilling er: Hvordan brukes sosiale medier ved fjernledelse? Utgangspunktet er to case-studier blant kliniske ledere i et universitetssykehus med fokus på lederes opplevelse av å lede ved fysisk distanse og med bruk av ulike kommunikasjonskanaler. Studien bekrefter at fysisk avstand påvirker utøvelsen av lederskapet, og at informantene opplever at fravær av direkte ansikt-til-ansikt-kommunikasjon svekker relasjonsbygging. Våre funn indikerer også at ledere vurderer kommunikasjon via sosiale medier mer som informasjonsformidling, som er nærmere fjernstyring enn fjernledelse.