Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDiesen, Even Igland
dc.contributor.authorDagsland, Sindre
dc.contributor.authorHarstad, Ola
dc.date.accessioned2021-03-08T13:05:26Z
dc.date.available2021-03-08T13:05:26Z
dc.date.created2020-12-16T10:01:09Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationNorsklæreren. 2020, 44 (4), 61-73.en_US
dc.identifier.issn0332-7264
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2732195
dc.description.abstractDenne artikkelen undersøker hvordan ungdomsskole - elever og lærerstudenter konstruerer lyriske rapper-jeg i egenkomponerte låter. Artikkelen springer ut av Lydrik(k)-prosjektet – et flerfaglig samarbeidsprosjekt mellom lærerutdanning og ungdomsskole, hvor lærer - studenter, elever, artister og lærerutdannere utforsker forbindelser mellom musikk og lyrikk gjennom låt - skaping. Empirien er henta fra denne utforskninga og består av ei elev- og ei lærerstudentgruppe sine rapplå - ter. Disse belyses fra et rappteoretisk perspektiv som fokuserer på rimformer, signifying og gangstermeta - forikk – egna til å si noe om låtenes rapper-jeg. Analy - sen viser at låtskaperne setter rapperens outsiderper - spektiv og sjølhevdelsesstrategier i sammenheng med personlig relevant samfunns- og samtidskritikk. I så måte synliggjøres kunnskap om og erfaring med rapp - lyrikk som tas i bruk på helt bestemte måter i låtuttryk - kene – kunnskap og erfaring som lærere kan og bør ta i bruk i sin norskundervisning.en_US
dc.language.isomisen_US
dc.publisherFagbokforlageten_US
dc.titleTrøblete tenåringstematikk. Rapplyrisk posisjonering og tekstkompetanse i elev- og studentproduksjoneren_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber61-73en_US
dc.source.volume44en_US
dc.source.journalNorsklærerenen_US
dc.source.issue4en_US
dc.identifier.cristin1860373
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel