Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHarstad, Ola
dc.contributor.authorDagsland, Sindre
dc.contributor.authorDiesen, Even Igland
dc.date.accessioned2021-03-08T13:04:01Z
dc.date.available2021-03-08T13:04:01Z
dc.date.created2020-12-16T09:58:31Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationNorsklæreren. 2020, 44 (4), 46-59.en_US
dc.identifier.issn0332-7264
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2732193
dc.description.abstractDenne artikkelen har til hensikt å bidra til den litteraturdidaktiske tenkningen om sanglyrikk. For å gjøre dette leses og lyttes det til låten «Lysne» av Erlend O. Nødtvedt og Erlend Apneseth Trio, med fokus på samspillet mellom brudd og kontinuitet. Dette samspillet betraktes ikke bare som en inngang for å forstå det enkelte sanglyriske uttrykket i relasjon til sine tradisjoner, men også som grunnleggende for menneskets eksistens. Analysen rammes inn av Martin Heideggers kunst- og eksistensfilosofi, som også bidrar til å gjøre tenkningen om sanglyrikk eksistensielt orientert. Tenkningen postulerer en type litteraturdidaktikk som anser sanglyrikk (og annen litteratur) som potensiell bærer av sannhet om menneskets eksistens, og som foregår på litteraturens og elevens premisser.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherFagbokforlageten_US
dc.title"Lysne" som lysning. Vestlandslyrikk og eksistensielt orientert litteraturundervisningen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber46-59en_US
dc.source.volume44en_US
dc.source.journalNorsklærerenen_US
dc.source.issue4en_US
dc.identifier.cristin1860369
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel