Analyse av transportscenarier i Geiranger fjordsystem
Abstract
Denne rapporten er en delleveranse i forskningsprosjektet SUSTRANS «Sustainable transportation in rural tourism pressure areas» som har som mål å utvikle metoder for å vurdere transportsystemer i rurale turistområder med store sesongvariasjoner i et bærekraftperspektiv. Prosjektet er finansiert av Norges Forskningsråd og er et samarbeid mellom NTNU, Sintef, Høgskulen i Volda og Universitetet i Bonn.
Rapporten er også et bidrag til prosjektet «Det store bildet» ledet av Ålesund Kunnskapspark (Åkp) på oppdrag fra Stranda Kommune. Rapporten presenterer estimater for utslipp og kødannelse ved ulike havnescenarier for transport til, fra og i Geiranger. Resultatene gir et komparativt bilde av ulike havnescenarier og transportvarianter under forutsetninger og antakelser som er beskrevet i rapporten.
Analysene og rapporten er utviklet i samarbeid mellom NTNU og Sintef Community. Vi vil takke Else Ragni Yttredal ved Høgskulen i Volda, Oddbjørn Hatløy ved Åkp og Ingvill Flo ved PwC for nyttige innspill og tilbakemeldinger i forbindelse med arbeidet. Vi vil også takke Stranda Kommune, Stranda Hamnevesen og Stiftelsen Geirangerfjorden Verdsarv for sine bidrag til å presisere analysene.