Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGynnild, Vidar
dc.date.accessioned2021-01-20T11:32:44Z
dc.date.available2021-01-20T11:32:44Z
dc.date.created2020-02-28T11:37:48Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationNorsk pedagogisk tidsskrift. 2020, 104 (1), 59-71.en_US
dc.identifier.issn0029-2052
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2723890
dc.description.abstractNasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR) ble vedtatt i 2011, og all høyere utdanning ble etter dette pålagt å lage læringsutbyttebeskrivelser. Denne artikkelen analyserer data fra en undersøkelse i regi av NOKUT, som omfattet 127 studieprogrammer på seks fagområder ved 32 institusjoner. Undersøkelsen viser at fagmiljøenes møte med formalistiske krav til utforming av læringsutbyttebeskrivelser framsto som frustrerende og språklig utfordrende. Ifølge NOKUT-undersøkelsen evnet institusjonene kun i begrenset grad å imøtekomme myndighetenes krav til språklig utforming. En typisk svakhet var generelle beskrivelser preget av gjentakelser fra kvalifikasjonsrammeverket. Forfatteren analyserer og diskuterer utfordringenes art ved re-analyse av data, og foreslår større vekt på «oversettelser» av abstrakte læringsutbyttebeskrivelser til konkrete øvings- og oppgavedesign for læring.en_US
dc.language.isomisen_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.titleLæringsutbyttebeskrivelse som profesjonell utfordring: En metastudieen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionacceptedVersionen_US
dc.source.pagenumber59-71en_US
dc.source.volume104en_US
dc.source.journalNorsk pedagogisk tidsskriften_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doi10.18261/issn.1504-2987-2020-01-06
dc.identifier.cristin1798376
dc.description.localcode© Universitetsforlaget 2020. This is the authors' accepted and refereed manuscript to the article.en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.fulltextpostprint
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel