Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorCyvin, Jardar
dc.contributor.authorLaugsand, Sondre
dc.date.accessioned2020-12-15T14:01:19Z
dc.date.available2020-12-15T14:01:19Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2719628
dc.description.abstractDet viser seg at uformelle læringsarenaer er viktige plattformer for læring. Tidligere forskning viser likevel at skolebesøk til museum og vitensentre ikke alltid blir utnyttet til det fulle. Hensikten med denne studien blir derfor å se på «Hvordan påvirker bruken av et forarbeid læringsutbyttet og oppfattelsen av undervisningen på Teknisk museum». Denne oppgaven presenterer en studie som tar for seg betydningen av et forarbeid i forkant av et museumsbesøk. Før studien ble det benyttet en 9. klasse som en «pilot», for å teste om prosjektet var gjennomførbart og om hvordan innsamlingen av empiri skulle foregå. Selve objektet for studien min var en annen 9. klasse som ble delt i en fokusgruppe og i en kontrollgruppe. Den den ene halvdelen gjennomførte et forarbeid (fokusgruppen) sammen med deres egen lærer, i motsetning til den andre halvdelen (kontrollgruppen) som ikke hadde noe forarbeid. Læreren gjennomførte forarbeidet med en rekke oppgaver som ble utdelt fra Teknisk museum. Under museumsbesøket arbeidet de to gruppene med de samme aktivitetene. Studien består både av kvalitative og kvantitative data. Metodene som er brukt er deltagende observasjon, halvstrukturert gruppeintervju, og pre-, midt-, og posttester. Ut fra resultatene viser det seg at forarbeidet kan ha en betydning for læringsutbyttet elevene får under museumsbesøket. Elevene trekker også selv frem at forarbeidet hadde en betydning for at undervisningen på Teknisk museum ble opplevd som mer meningsfullt og lærerikt. Elevene fra fokusgruppen uttrykte også at de hadde mer negative forventninger til besøket, mens kontrollgruppen hadde en del mer positive forventninger. For noen elever ble forarbeidet opplevd som komplekst, og de klarte ikke å koble det opp mot hva de skulle gjøre på museet før i etterkant. Det virker som de positive erfaringene til kontrollgruppen kom fra deres tidligere erfaringer fra museet. Elevene viste også tegn til å lære gjennom forskningsprosessen, hvor spørreskjemaene og intervjuene strukturerte hva elevene skulle fokusere på under besøket. Ut fra disse funnene kommer noen forslag til forbedringer museet kan vurdere. Dette blir drøftet mot slutten av oppgaven.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNTNUen_US
dc.titleForarbeidets betydning ved museumsbesøk - En kvalitativ og kvantitativ studie av forarbeidets betydning for læringsutbytteen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel