Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStaberg, Ragnhild Lyngved
dc.contributor.authorRatdal, Rune
dc.date.accessioned2020-12-15T13:53:53Z
dc.date.available2020-12-15T13:53:53Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2719618
dc.description.abstractFlere forskere rapporterer at bruken av utforskende arbeidsmåter fremmer dyp og meningsfull kunnskap hos elevene. I løpet av de siste ti årene viser også politiske strategidokument, både nasjonalt og internasjonalt, et ønske om økt bruk av disse metodene i skolen. Det har derimot vist seg utfordrende å implementere slike undervisningsmetoder i skolen. Flere forskere trekker frem lærernes syn på læring og undervisning, samt ulike forestillinger om utforskende arbeidsmåter som årsaker til at denne implementeringen så langt har vært utfordrende. Denne masterstudien har som mål å undersøke hvilken effekt skoler har hatt av å delta i et profesjonsutviklingsprogram kalt Mascil. Teorigrunnlaget for studien baserer seg i stor grad på utforskende arbeidsmåter i naturfag, og kriterier som påvirker lærernes utvikling. Metoden som er brukt i denne undersøkelsen er en kvalitativ fler-kasusstudie. Syv skoler som har deltatt i Mascil-prosjektet danner grunnlaget for datainnsamlingen, der hver skole utgjør et kasus. Gjennom intervju av deltakende lærere (multipliere), samt skolenes rektorer, har hvert kasus blitt vurdert med hensyn på implementering av utforskende arbeidsmåter og kvalitetskriterier som har påvirket denne implementeringen. Denne studien viser tydelige forskjeller mellom skolene, både hvordan de har jobbet for å implementere utforskende arbeidsmåter, og i hvilken grad de har lyktes med denne implementeringen. Selv om skolene er forskjellige, mener jeg funnene i denne studien styrkes ved å se kasus opp mot hverandre. En skole skiller seg ut ved at ledelsen har vært mer involvert, satt mål for skolens deltakelse i Mascil-prosjektet og stilt krav til andre ansatte – de har også kommet lengst i implementeringen av utforskende arbeidsmåter. Studien viser også at det har vært utfordrende å påvirke lærernes syn på læring og undervisning. Deltakerne opplever at klasseromsledelsen er en utfordring blant lærerne, at det er vanskelig å slippe kontrollen på elevene og stole på at de selv konstruerer sin læring.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNTNUen_US
dc.titleMascil. Et profesjonsutviklingsprogram - En kvalitativ studie av skolers implementering av utforskende arbeidsmåter i matematikk og naturfagen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel