Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMunkebye, Eli
dc.contributor.authorØstvik, Hanne Hovde
dc.date.accessioned2020-12-15T13:47:39Z
dc.date.available2020-12-15T13:47:39Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2719602
dc.description.abstractDagens ungdom streber etter uoppnåelige standarder. Dette medfører blant annet at flere ungdom utvikler et negativt syn på seg selv og sin egen kropp. Negativt kroppsbilde relateres til flere helsekonsekvenser, slik som økt risiko for spiseforstyrrelser, fedme og depresjon. Skolens samfunnsmandat er dannelse av bevisste samfunnsborgere. Dette inkluderer at elevene må lære seg å ta ansvar for egen fysisk og psykisk helse. Naturfag som skolefag, kan opplyse om livsstil og god helse fra et vitenskapelig standpunkt, og gjøre et oppgjør med det kroppslige synet av dette. Naturfaglærere kan gjennom å bruke helse som autentisk tema, redusere faktorer for utvikling av et negativt kroppsbilde ved å tilrettelegge undervisningen for en kritisk helsefremmende allmenndannelse. Det er flere aspekter som påvirker lærerens tolkning av kompetansemål og valg av undervisningstilnærming, deriblant didaktisk, pedagogisk og faglig kompetanse, og et av de nyere forskningsaspektene: teachers belief. Studien har undersøkt hvilke refleksjoner og erfaringer naturfaglærere på ungdomstrinnet har med undervisning i et kompetansemål for hovedområdet Kropp og helse som omhandler livsstil, og hvordan de tenker at elevenes kroppsbilde eller utvikling av kroppsbilde blir ivaretatt i undervisningen. Studien har et fenomenologisk forskningsdesign, der fire lærere er intervjuet. Lærerne i studien oppfatter elevenes kroppsbilde og viser varsomhet for dette i undervisning om livsstil. Til tross for dette benytter de i liten grad undervisning som tilrettelegger for en kritisk helsefremmende allmenndannelse, og undervisningen preges av å ha en sykdoms- og risikofaktororientert tilnærming. Disse undervisningstilnærmingene kan føre til sterkere kroppsliggjøring av sunnhets- og helsebegrepet, og kan være ineffektiv i forebygging av spiseforstyrrelser og overvekt hos ungdom. Lærerne beskrev undervisningstilnærmingene med utgangspunkt i deres tolkning av kompetansemålet. Det anbefales å undersøke hvordan helse og livsstil mer hensiktsmessig kan frontes i naturfagundervisningen. Lærernes kompetanse i forebyggende helseundervisning for naturfag bør økes, da spesielt med tanke på spiseforstyrrelser, samt bevisstgjøre lærere på holdninger og belief som påvirker undervisningen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNTNUen_US
dc.titleKroppsbilde i naturfagets livsstilundervisning - Ungdomsskolelæreres forståelse av og erfaringer med ivaretagelse av elevenes kroppsbilde i livsstilundervisningen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel