Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFebri, Maria I.M.
dc.contributor.authorRoalkvam, Tor Gunnar
dc.date.accessioned2020-12-15T08:46:51Z
dc.date.available2020-12-15T08:46:51Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2719429
dc.description.abstractDenne studien er et resultat min egen interesse for energibegrepet og egne erfaringer fra undervisning om energi. Studien tar for seg hvordan et undervisningsopplegg, basert på praktisk arbeid og kommunikasjon, kan ha påvirket elevenes forståelse for energibegrepet. Hensikten med studien var å løfte frem erfaringer fra et klasserom, slik at andre lærere kan benyttet seg av erfaringene i egen utvikling av undervisning om energi. For å kunne besvare forskningsspørsmålene har jeg valgt å benytte meg av en kvalitativ tilnærmingsmåte, med fokus på fenomenologi og kasusstudier. Jeg har valgt å bruke intervjuer, observasjoner og en kvalitativ pre- og posttest som datainnsamlingsmetoder. Pre- og posttesten ble gjennomført før og etter undervisningen. Undervisningsopplegget ble planlagt til, og gjennomført i, en 6. klasse. Det ble gjennomført et refleksjonsintervju med læreren i etterkant av undervisningen. Elevene ble intervjuet om deres forståelse for energibegrepet, hvorvidt de husket de praktiske aktivitetene og hvordan læreren kommuniserte med klassen. I etterkant av undervisningsopplegget viser resultatene blant annet at elevene sitter igjen med en forståelse av energi i forbindelse med bevegelse, som en kraft og et drivstoff. I tillegg ser det ut som elevene har fått en forståelse for energioverganger og former for energi. Praktisk arbeid kan ha påvirket elevenes forståelse ved at de har gjort koblinger mellom de ulike aktiviteten og de naturvitenskapelige ideene som aktivitetene skulle illustrere, samt viktigheten av at elevene har tilgang på et konkret objekt mens de diskuterer. Kommunikasjon kan ha påvirket elevenes forståelse for energibegrepet ved at læreren har hatt en rolle som forteller eller utforsker, og som sørget for rammer i undervisningen. Fortellerrollen har sørget for at elevene har klart å følge den naturvitenskapelige fortellingen og at læreren har hatt en viss kontroll over hva elevene har fått med seg. Utforskerrollen har sørget for at læreren har utforsket elevenes perspektiver. Rammene har bidratt med å gi elevene informasjon om aktiviteten og koblet samme de ulike aktivitetene. Praktisk arbeid og kommunikasjon viser seg å være fruktbare måter å introdusere energibegrepet til elevene. Gjennom en nøye planlagt undervisning med praktiske aktiviteter som skal illustrere en eller flere naturvitenskapelige ideer og en kommunikasjon som har ulike roller i samtalene med elevene.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNTNUen_US
dc.titleEnergibegrepet i barneskolen - En kvalitativ studie rundt betydningen av praktisk arbeid og kommunikasjon på elevenes forståelseen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel