dc.contributor.advisor | Kvalsund, Ragnvald | nb_NO |
dc.contributor.author | Sorte, Ulrik | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T14:45:39Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T14:45:39Z | |
dc.date.created | 2014-10-21 | nb_NO |
dc.date.issued | 2014 | nb_NO |
dc.identifier | 757104 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/271893 | |
dc.description.abstract | This master’s thesis has career as its main topic, with an aim to answer the following research question: How do students studying at NTNU experience the act of taking career choices?
On the basis of my main research question, this thesis also has a secondary research question based on my findings and relevant literature on the subject: What potential implications might these results present for career counselors?
This study was conducted using the Q-method as the research method. 18 students from NTNU participated in this study. Based on my main research question, I formulated 36 statements. The participants was given instructions to sort these statements ranging from "strongly disagree" (-5) to "strongly agree" (+5) in a quasi-normal distributing pattern. The statements were formulated based on three theoretical inputs; decision making style, motivation and the subject’s views on their future. These sorting’s were then subject to a factor analysis.
I used the program PQ-method for the factor analysis, which gave me both statistic and theoretical arguments for me to pursue a five factor solution. These five factors represent five different views on taking career decisions amongst students at NTNU. Factor 1 finds both reason and emotion important in decision making. Furthermore, this factor looks to other people for inspiration and support. Factor 2 is more self-directed in the making of his or hers career, where meaning and interests play a big role in making career choices. Factor 3 has a preference for living in the here-and-now, where other people can help by giving direct advice. Factor 4 relies mostly on emotions when it comes to career decisions, where other people can both function as an inspiration and by giving advice. Factor 5 uses career as an arena for self-actualization, where the meaning of life together with rationality provides guidance.
With these factors in mind, I discussed three themes that emerged from these factors, which is independency versus dependency, emotions versus reason and the degree of meaning related to career. | nb_NO |
dc.description.abstract | Den overordnede tematikken for denne masteroppgaven er karriere, hvor hensikten er å belyse problemstillingen: Hvordan opplever studenter ved NTNU å ta karrierevalg?
På bakgrunn av hovedproblemstillingen, blir det også stilt en underproblemstilling som vil belyses av mine funn og aktuell teori og empiri på området: Hvilke eventuelle implikasjoner kan resultatene ha for karriererådgivere?
Studien ble gjennomført ved bruk av Q-metode, hvor 18 studenter fra NTNU deltok i denne undersøkelsen. Basert på min hovedproblemstilling ble det konstruert 36 utsagn, som deltagerne i studien fikk i oppdrag å sortere i en matrise som strekker seg fra mest uenig (-5) til mest enig (+5) i en kvasi-normal distribueringsform. Utsagnene ble formulert ut fra tre teoretiske innfallsvinkler; beslutningsstil, motivasjon og fremtidsutsikter. Deltagerens sorteringer ble dermed grunnlag for en faktoranalyse.
Faktoranalysen ble gjennomført ved bruk av PQ-method, som ga statistiske og teoretiske argumenter for å gå videre med en femfaktorløsning. Disse ulike faktorene representer fem ulike syn på opplevelsen ved å ta karrierevalg blant studenter ved NTNU. Hos faktor 1 er både følelser og fornuft fremtredende i valgprosesser. Her oppleves også andre mennesker som sentralt, hvor disse fungerer som inspirasjon og støtte. Faktor 2 er mer selvstendig i utformingen av sin karriere, hvor valgene tas på bakgrunn av sine interesser, og hva som gir mening. Faktor 3 foretrekker å leve i nuet og ta karrieren som den kommer, samtidig som denne faktoren tar i bruk andre mennesker gjennom å få råd. Faktor 4 ledes av følelsene på veien mot å finne sin plass, samtidig som andre mennesker kan hjelpe gjennom å gi direkte råd, og gjennom å være et grunnlag for inspirasjon og støtte. Faktor 5 ser på karriere som et selvstendig selvaktualiseringsprosjekt, hvor fornuften og meningen med livet legger føringer for utformingen av karrieren. På bakgrunn av disse fem faktorene blir tre ulike tema drøftet: Selvstendighet versus avhengighet, følelser versus fornuft og grad av mening i karrieren. | nb_NO |
dc.language | nor | nb_NO |
dc.publisher | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for voksnes læring og rådgivningsvitenskap | nb_NO |
dc.title | Hvordan skal jeg bli det jeg vil bli?: En Q-metodisk studie av studenter ved NTNU sin opplevelse av å ta karrierevalg | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 59 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for voksnes læring og rådgivningsvitenskap | nb_NO |