dc.contributor.advisor | Kvalsund, Ragnvald | nb_NO |
dc.contributor.author | Holtan, Cecilie Aronsen | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T14:45:35Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T14:45:35Z | |
dc.date.created | 2014-09-02 | nb_NO |
dc.date.issued | 2014 | nb_NO |
dc.identifier | 742747 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/271863 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven er basert på en fenomenologisk tilnærming, en kvalitativ metodikk med intervjuer av 5 deltagere i en ledergruppe. Oppgavens formål har vært å kunne belyse hvorvidt egendefinerte samspillsregler har effekt på en ledergruppes resultater og samarbeidsklima. Mine informanter forteller om en sterk gruppeutvikling. De har gått fra å være en fragmentert, konkurransedrevet, rivaliserende ledergruppe til dagens situasjon hvor de i all hovedsak definerer seg som et samkjørt team som setter klare mål for deres arbeid og som vektlegger det relasjonelle aspektet i deres teamsamarbeid. En gjennomgang av eksisterende litteratur viser at team/grupper som vektlegger det relasjonelle aspektet av en gruppedynamikk oppnår langt bedre resultater, har mindre konflikttemaer og har økt trivsel blant gruppemedlemmene. Imidlertid er dette temaer som gjennomgående må settes mer på dagsorden, og som både gruppeleder og medlemmene har et felles ansvar for å bringe opp på agendaen. | nb_NO |
dc.language | nor | nb_NO |
dc.publisher | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for voksnes læring og rådgivningsvitenskap | nb_NO |
dc.title | Effekt av samspillsregler i en ledergruppe: En fenomenologisk tilnærming for forståelsen av samspillsregler i en ledergruppe | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 46 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for voksnes læring og rådgivningsvitenskap | nb_NO |