Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAllgood, Eleanornb_NO
dc.contributor.authorFossland, Sander Myklebustnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:45:31Z
dc.date.available2014-12-19T14:45:31Z
dc.date.created2014-03-04nb_NO
dc.date.issued2013nb_NO
dc.identifier700741nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/271837
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven er psykisk smerte hos blivende rådgivere. Siden jeg mener det er en sammenheng mellom hvordan man selv forholder seg til smerten og hvordan man veileder andre gjennom den, har jeg valgt 18 blivende rådgivere, inklusive meg selv, til å svare på følgende problemstilling: Hvordan forholder blivende rådgivere seg til sin egen psykiske smerte? Denne problemstillingen undersøkes ved hjelp av Q-metoden. Studien resulterte i to faktorer, eller synspunkter, som jeg har gitt navnene «føniks» og «styring». «Føniks» fikk sitt navn fordi det tilsynelatende negative med smerter kan bli snudd til noe positivt ved å forholde seg til smertene på en aksepterende måte og ikke fortrenge dem. Smertene gir mening for faktorens medlemmer, det er ikke mange ubehandlede følelser som tar energi. De vektlegger mer ro i sitt møte med smertene. «Styring» ble navnet på den andre faktoren av den grunn at smertene ble møtt med større grad av kontroll. Man kan styre sin skjebne og er ikke hjelpeløse ofre for omstendighetene. Faktoren tar tak i smertene når de har nådd en viss styrke. Begge faktorene kan sies å ha et aktivt forhold til smertene, men «føniks» er aktiv i form av å la følelsene dukke opp i seg slik de er, «styring» er aktiv i form av å ta mer kontroll.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for voksnes læring og rådgivningsvitenskapnb_NO
dc.titlePsykisk smerte: En Q-metodologisk studie i psykisk smertenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber48nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for voksnes læring og rådgivningsvitenskapnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel