Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStenøien, Jorun M.nb_NO
dc.contributor.authorJensen, Sissel Skjervenb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:45:25Z
dc.date.available2014-12-19T14:45:25Z
dc.date.created2013-09-19nb_NO
dc.date.issued2013nb_NO
dc.identifier649939nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/271802
dc.description.abstractDenne oppgaven er basert på en kvalitativ intervjustudie med syv voksne personer som er rammet av kronisk utmattelsessyndrom (CFS/ME) og som har deltatt i en forskningsstudie hvor standard kognitiv atferdsterapi (SCBT) inngår. Oppgavens tema er læringsprosesser knyttet til mestring av hverdagsliv med langvarige helseutfordringer av ubestemt art i voksenlivet, herunder CFS/ME. Oppgaven søker å finne svar på følgende problemstilling: «Hvordan kan deltakelse i SCBT bidra til læring som omdanner meningsstrukturer og slik fremmer mestring og kontroll i eget liv?» Analysen avgrenses til i hovedsak å gjelde de informantene som uttrykker å ha inngått i omgripende personlig læring som følge av deltakelse i SCBT. Mezirows individsentrerte transformative læringsteori er valgt som hovedteori for å belyse oppgavens problemstilling. Deler av Biesta og Tedders økologisk orienterte teori om agency er anvendt som supplerende teori. Hensikten med oppgaven er å oppnå økt forståelse for den enkeltes uttrykte opplevde læringserfaringer. Kvalitativt semistrukturert intervjudesign inspirert av læringsfortellinger som intervjuform er brukt som metodisk tilnærming . I oppgavens diskusjonsdel drøftes funn i lys av valgt teorigrunnlag og foreliggende forskning om tema. Studien viser at deltakelse i SCBT kan bidra til omgripende endringer som fremmer mestring og kontroll i den enkeltes liv. Studiens hovedfunn og informantenes uttrykte viktigste læringserfaringer er aksept. Aksept av seg selv og egen situasjon fremstilles av informantene som et mangefasettert fenomen og beskrives å stå i nær relasjon til sosial kontekst og situasjon. Aksepten settes også i sammenheng med og er et uttrykk for mestring og kontrollutøvelse i eget hverdagsliv. Læringsfortellingene viser hvordan tilegnet akseptoppnåelse interagerer med viktige andre i en stadig pågående og tilbakevendende tilpasningsprosess. Mine funn avdekker at akseptoppnåelse ikke er endelig men må vedlikeholdes for opprettholdelse av mestring og kontroll i den enkeltes pågående hverdagsliv. Med bakgrunn i mine funn og i foreliggende forskning om tema kan det være interessant å følge opp og undersøke videre hvordan aksept utarter og endrer seg over tid. Det kan også være nyttig å utvide økologisk og kontekstorientert perspektiv ved videre forskning for en mer nyansert belysning av mestring, læring og kontrollutøvelse på tvers av ulike kontekster og situasjoner. Kvinners mestringstilnærming og betydningen av personrelaterte forhold i slike omgripende endrings- og læringsprosesser kan også være nyttig å undersøke ved videre forskning.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for voksnes læring og rådgivningsvitenskapnb_NO
dc.titleAkseptoppnåelse av langvarige helseutfordringer i voksenlivet – en endelig prosess?: En kvalitativ intervjustudienb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber55nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for voksnes læring og rådgivningsvitenskapnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel