Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFikse, Camillanb_NO
dc.contributor.authorJørs, Anettenb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:45:24Z
dc.date.available2014-12-19T14:45:24Z
dc.date.created2013-09-19nb_NO
dc.date.issued2013nb_NO
dc.identifier649912nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/271798
dc.description.abstractThe aim of this master thesis is to contribute to awareness about different approaches within the helping relation. Theory based upon a positive view of humanity, with existentialistic humanistic and positive psychology is presented. This thesis seeks to increase higher understanding of the relations counsellors establishes with children and their parents. The thesis is built on the following research question: What experience does the counselor have of its own approach to the helping relation? Empirical research data was collected through the use of Q- methodology. Counselors sorted 48 statements related to subjective experiences of being in a helping relation. Through factor analysis of the empirical material it emerged a three-factor solution, with three different views. Factor 1 emphasized trust, dialogue and openness of the process. Factor 2 highlighted a reality orientation, with a separation between professional and personal expertise. Factor 3 had focus on dialog and honesty, with awareness of its power to influence. The results have been discussed from how different views may have implications for the counselors.nb_NO
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven er å bidra til bevisstgjøring rundt ulike tilnærminger innenfor hjelperollen. Med teori forankret i et positivt menneskesyn, vil et humanistisk eksistensialistisk perspektiv og positiv psykologi bli utdypet. Oppgaven søker å etablere en høyere forståelse av relasjonene rådgivere i PP-tjenesten inngår i med foreldre og barn. Studien er bygget på følgende problemstilling: ” Hvilken opplevelse har rådgiver av sin tilnærming til hjelperollen”? Empirisk forskningsmateriale er samlet inn ved bruk av Q-metodologi. 14 pedagogisk psykologiske rådgivere har hver for seg gjennomført en sortering av 48 utsagn knyttet til subjektive opplevelser av hjelperollen. Ved å gjennomføre en faktoranalyse ble en tre faktorløsning valgt, hvor tre ulike syn ble presentert. Faktor 1 har fokus på dialogen og å lytte med åpenhet for prosess. Faktor 2 fremhever en realitetsorientering, hvor den synes å skille mellom personlig og profesjonell kompetanse. Faktor 3 har fokus på dialog og ærlighet med erkjennelse av makt til påvirkning. De ulike resultatene er blitt drøftet ut fra hvordan ulike syn kan ha implikasjoner for rådgivers tilnærming til foreldre og barn.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for voksnes læring og rådgivningsvitenskapnb_NO
dc.titleÅ nærme seg: En Q-metodologisk undersøkelse av pedagogisk psykologiske rådgivere i PP-tjenestens sin tilnærming til hjelperollennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber57nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for voksnes læring og rådgivningsvitenskapnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel