Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKvalsund, Ragnvaldnb_NO
dc.contributor.authorHøiås, Camillanb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:45:20Z
dc.date.available2014-12-19T14:45:20Z
dc.date.created2013-09-17nb_NO
dc.date.issued2013nb_NO
dc.identifier648838nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/271772
dc.description.abstractThe intention of this thesis has been to create insight, awareness and knowledge about the subjective experience of the confirmation that is given in a challenging dialogue, as well as putting emphasis on the subjective experience of how assumptions and prejudices affect the dialogue, the relationship and the potential for development that exists there. The research question for my thesis was: How do leaders experience getting confirmation when their co- workers challenge them? The research material has been collected using a Q-methodology approach. Information has been gathered from 27 leaders that have experience with co- worker dialogues. The participants were asked to sort 48 statements into a matrix. This stimulated the participants to portray their subjective experience of the confirmation they felt they received when their co-worker challenged them. The sorting condition was: Think about situations where you have been confronted as a leader, sort the statements after how well you recognize yourself so that your sorting creates a picture of you and how you experienced the dialogue between you and the one that confronted you. The collected data was then run through the analyzing program PQ-Method. This became the subject of my interpretation and analysis. In the analysis I found a three- factor solution. The three factors differ when it comes to what is highlighted as the main feature and what is emphasized as important. Factor 1 emphasizes honesty, values and transparency. Independence, accountability and recognition seem to be important aspects. Factor 2 accentuates discoveries and recognizes challenges as a contribution to self-development and growth. It identifies that challenges are positive for learning. Factor 3 seems to be amenable to all, but puts more emphasis on the dimension of feelings than the two other factors. The three factors point out different aspects as their main features but that does not necessarily mean that these aspects are not present in the other factors. It only highlights what each factor puts emphasis on. Other aspects will also be present but will be more in the background in comparison to what is identified as most important for each factor.nb_NO
dc.description.abstractHensikten med denne studien har vært å skape innsikt, bevisstgjøring og kunnskap om den subjektive opplevelsen av den bekreftelse som blir gitt i en utfordrende  samtale, samt å fremheve den subjektive opplevelse av hvordan antagelser og fordommer virker inn på samtalen, relasjonen og utviklingspotensialet som eksisterer  der. Problemstillingen for min studie var: Hvordan opplever ledere å motta bekreftelse når de blir utfordret av medarbeideren? Datamaterialet i forskningsprosjektet ble samlet inn igjennom en Q-metodologisk  tilnærming. Informasjon er samlet inn fra 27 ledere med erfaring fra  medarbeidersamtaler. Forskningsdeltagerne sorterte 48 utsagn inn i en matrise. Dette stimulerte deltagerne slik at de kunne fremstille sin subjektive opplevelse av  de bekreftelser de opplevde å ha fått når medarbeideren utfordret dem. Sorteringens instruksjonsbetingelse var: Tenk over situasjoner som du husker godt, der du har opplevd å bli konfrontert som leder. Sorter utsagnene etter hvor riktige de er for deg. Sorteringen skal gi et bilde av din opplevelse av samtalen mellom deg og medarbeideren. Det innsamlede datamaterialet ble samlet inn og kjørt i analyseprogrammet PQ-Method. Dette ble gjenstand for min tolkning av analyseresultatet jeg kom frem til gjennom faktoranalysen. Jeg kom frem til en tre faktorløsning. De ulike faktorene skiller seg fra hverandre ut fra ulik vektlegging av hva som trer frem i forgrunn og hva som vektlegges som viktig for de tre faktorsynene; Hos faktor 1, ligger ærlighet, verdilandskap og åpenhet til grunn. Selvstendighet, ansvarlighet og  anerkjennelse synes å være viktige elementer. Faktor 2 vektlegger oppdagelser og ser på utfordringer som et bidrag til egenutvikling og vekst. Faktoren har et  positivt læringssyn på utfordringer. Faktor 3 synes å forholde seg mottagelig ovenfor det som er, med en større vektlegging av følelsesdimensjonen enn hva som er gjeldende hos de to andre faktorene. Det er ikke dermed sagt at det som er i forgrunn hos en faktor ikke er til stede i en annen faktor. Det dreier seg om hva hver enkelt faktor legger vekt på i sin opplevelse, andre elementer er også til stede, men vil i større grad befinne seg i bakgrunnen for det som ligger nært og er kjent  hos den enkelte faktor.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for voksnes læring og rådgivningsvitenskapnb_NO
dc.titleVåg å være: En Q-metodologisk studie av lederes subjektive opplevelse av å motta bekreftelser i en utfordrende dialog med medarbeiderennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber60nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for voksnes læring og rådgivningsvitenskapnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel