Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKvalsund, Ragnvaldnb_NO
dc.contributor.authorBjørseth, Marit Vassbotnnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:45:06Z
dc.date.available2014-12-19T14:45:06Z
dc.date.created2012-06-27nb_NO
dc.date.issued2011nb_NO
dc.identifier537750nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/271688
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en kvalitativ studie som baserer seg på semistrukturert intervju med fire personer som har erfaring med å være deltakere på kurset Fortsatt Foreldre. Et kursprogram om foreldresamarbeid etter samlivsbrudd. Studien har en fenomenologisk tilnærming, og følgende problemstilling belyses: Hvordan opplever foreldre at veiledningen fra kurset Fortsatt Foreldre har bidratt til å styrke foreldresamarbeidet etter samlivsbrudd? Studien viser at informantene har ulike opplevelser av å delta på kurset, og hva det har betydd for dem i videre foreldresamarbeid. Betydningen viser seg på flere måter, blant annet ved å få mulighet til å treffe andre i samme situasjon på tross av ulike historier, se at endring i kommunikasjonsmønsteret fører til bedre samarbeid, samt oppdage betydningen av seg selv i møtet med den andre part. Det viser seg også at selv om konfliktnivået til sin tidligere partner ikke endres eller bedres, står man bedre rustet til å takle fastlåste situasjoner, uenigheter og alle de utfordringer som oppstår i hverdagen.nb_NO
dc.description.abstractThis thesis is a qualitative study based on semi-structured interviews with four people who have been participants in the course Still Parents - a training program on parental cooperation after divorce. The study has a phenomenological approach, and the following research question is addressed: How do parents who have participated in the course Still Parents perceive how the course has helped them to strengthen their cooperation as parents after divorce? The study shows that respondents have different experiences from the course and differences as to what it has meant to them in furthering cooperation with the other parent. The significance meaning is varied, including the importance of getting the opportunity to meet others in the same situation, and, in spite of various stories, see the change in communication patterns that leads to better cooperation, and discover the importance of oneself in the face of the other party. It turns out that although the level of conflict to ones former partner may not be changed or improved, one stands a better position to tackle entrenched situations, disagreements, and all the challenges that arise in everyday life.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for voksnes læring og rådgivningsvitenskapnb_NO
dc.subjectSocial and Behavioural Science, Lawen_GB
dc.titleForeldresamarbeid etter samlivsbrudd: En kvalitativ studie om hvordan foreldre opplever at veiledningen fra kurset Fortsatt Foreldre kan bidra til å styrke foreldresamarbeidetnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber52nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for voksnes læring og rådgivningsvitenskapnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel