Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAllgood, Eleanornb_NO
dc.contributor.authorBell, Julienb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:45:05Z
dc.date.available2014-12-19T14:45:05Z
dc.date.created2012-06-26nb_NO
dc.date.issued2011nb_NO
dc.identifier537259nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/271684
dc.description.abstractDenne masteravhandlingen har hatt fokus på å studere hvordan en leder tar i mot sine ansatte som har vært borte lenge fra jobb på grunn av sykdom. Temaet har vært ledernes opplevelse av dette mellommenneskelige forholdet. For å undersøke dette nærmere har tre informanter blitt intervjuet med en fenomenologisk tilnærming. Problemstillingen som drøftes i denne oppgaven er; Hvordan opplever ledere sitt mellommenneskelige forhold til sine ansatte, når de ansatte kommer tilbake på jobb etter sykdomsperioder på tre måneder eller mer? Etter å ha fått innblikk i tre lederes erfaringer knyttet til dette fenomenet, har jeg analysert datamaterialet og kommet frem til fire ulike kategorier. Disse kategoriene eller temaene er; empati, ansvar, frustrasjon og personer i relasjon. Teoridelen og drøftingen av funnene i oppgaven har hatt til hensikt å skape et helhetlig bilde av ledernes syn. Derfor blir hvert av de fire temaene gått i gjennom systematisk i teoridelen. Deretter drøftes de samme temaene i den samme rekkefølgen i presentasjonen av funnene til analysen. Forskningsdeltakerne i denne studien viste en felles essens av fenomenet ved at de la vekt på mye av det samme når de forklarte hvordan de ønsket å skape en god relasjon til sine ansatte. Det var også forskjeller i ledernes erfaringer og de møtte ulike utfordringer i samtalene med sine ansatte. Likevel hadde alle tre en felles opplevelse av viktigheten rundt det å møte medarbeiderne på en god og trygg måte. Samtidig uttrykte de en frustrasjon rundt ansvaret de har for oppfølgningsprosessen og det å ikke forstå eller bli forstått i det mellommenneskelige forholdet.nb_NO
dc.description.abstractThis master thesis has had a focus on studying how a leader greets his or her employees that have been absent from work for a long time due to illness. The theme has been the leader’s experience of the interpersonal relationship. To look at this closely, three informants were interviewed using a phenomenological approach. The research question that is discussed in this Master thesis is; How leaders experience their interpersonal relationship to their employees, when the employees come back to work after periods of illness for three months or more? After getting an insight in three leaders` experience connected to the phenomenon, I analyzed the data and four different categories emerged. These categories or themes are; empathy, responsibility, frustration and persons in relation. The purpose of the theory and the discussion chapters in the thesis is to create a holistic picture of the leaders` view. Therefore, each of the four themes is discussed systematically in the theory chapter. Afterwards, the same themes are discussed in the same order in the presentation of the findings from the analyses. The research participants in this study showed a common essence regarding the phenomenon. They emphasized much of the same when they explained how they wanted to create a good relation to their employees. However, there were differences in the leaders` experience and they met different challenges in their conversations with their employees. All three had a common experience that it is important to meet one`s coworkers in a good and safe way. At the same time they expressed a frustration around the responsibility they have for the follow-up process. They explained the feeling of not being understood and not understanding the worker in the interpersonal relationship.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for voksnes læring og rådgivningsvitenskapnb_NO
dc.subjectSocial and Behavioural Science, Lawen_GB
dc.titleStøtte og hjelp tilbake til arbeidslivet: En fenomenologisk studie av tre lederes opplevelse av sitt mellommenneskelige forhold til sine ansatte, når de ansatte kommer tilbake på jobb etter sykdomsperioder på tre måneder eller mernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber44nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for voksnes læring og rådgivningsvitenskapnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel