dc.contributor.advisor | Allgood, Eleanor | nb_NO |
dc.contributor.author | Hanssen, Karoline | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T14:44:57Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T14:44:57Z | |
dc.date.created | 2011-11-02 | nb_NO |
dc.date.issued | 2011 | nb_NO |
dc.identifier | 453335 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/271638 | |
dc.description.abstract | Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke hvordan barn opplever en god relasjon til voksne, for på den måten å se på hva dette vil ha å si for vårt daglige samvær med barn. Hva er det barna selv verdsetter, trenger og ønsker i samspill med voksne? Dette utgangspunktet ga følgende problemformuleringer for oppgaven: Hvordan opplever barn en god relasjon til voksne? Hvilke implikasjoner kan dette ha for hvordan man som voksen møter barn?
Datainnsamlingen for studien skjedde ved bruk av Q-metodologi. 24 barn i alderen 5-6 år gjennomførte en sortering av 18 visuelle bildekort, etter instruksjonsbetingelsen: "sorter ut fra hva som er mest likt hva du selv foretrekker, når det gjelder å være sammen med voksne." På denne måten er det deltagernes subjektive opplevelser som danner grunnlaget for den videre analysen og tolkning av resultatene. Gjennom faktoranalyse av deltagernes Q-sorteringer, ble det avdekket fire faktorer, som representerer fire mulige syn på hva barn opplever som en god relasjon til voksne. Faktor 1 foretrekker glade, gode følelser og en oppmerksom og tilstedeværende voksen, mens faktor 2 legger sterk vekt på sin uavhengighet. Faktor 3 ønsker også å være selvstendig, men uten at dette går på bekostning av det nære forholdet til voksne. Et likeverdig forhold er det som kommer tydeligst til syne hos faktor 4. Faktor 2 og 4 var dessuten bipolare. Disse funnene blir satt i sammenheng med relevant teori og drøftet med den hensikt å svare på problemstillingene. | nb_NO |
dc.language | nor | nb_NO |
dc.publisher | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for voksnes læring og rådgivningsvitenskap | nb_NO |
dc.subject | Social and Behavioural Science, Law | en_GB |
dc.subject | barns opplevelse | no_NO |
dc.title | Store og små mennesker i relasjon: En Q-metodologisk studie av barns opplevelse av en god relasjon til voksne og hvilke implikasjoner dette kan ha for hvordan man som voksen møter barn | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 54 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for voksnes læring og rådgivningsvitenskap | nb_NO |