Databasert kommunikasjon: En studie om databasert kommunikasjon og innvirkning på psykososialt arbeidsmiljø
Master thesis
View/ Open
Date
2013Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for psykologi [3143]
Abstract
Denne oppgaven søker å svare på problemstillingen "på hvilken måte påvirker bruken av databaserte kommunikasjonsverktøy det psykososiale arbeidsmiljøet i en organisasjon?" Dette undersøkes kvalitativt ved hjelp av en intervjustudie av ansatte fra forskjellige lokasjoner i en bedrift. Ansatte i bedriften er avhengeige av databaserte kommunikasjonskanaler for å samarbeide med kollegaer på andre avdelinger og lokasjoner innad i bedriften. Dette påvirker måten de samarbeider og kommuniserer på i hverdagen. Det teoretiske rammeverket er hovedsakelig hentet fra medie- og kommunikasjons psykologi samtidig som teori rundt psykososialt arbeidsmiljø trekkes inn. Disse teoriene gir en forståelse av hvordan databasert kommunikasjon påvirker sosiale relasjoner og trivsel på arbeidsplassen. Resultatene viser at bruk av databaserte kommunikasjonskanaler har både positive og negative innvirkninger på det psykososiale arbeidsmiljøet i en organisasjon. På den negative siden kan bruk av databaserte kommunikasjonskanaler føre til ekstra stress, misforståelser og informasjonsoverbelastning for den ansatte. Samtidig gir disse nye verktøyene ansatte økt tilgang på ressurser i form av både informasjon og hjelp fra kollegaer. Samtidig påvirkes opplevelsen av sosial støtte av de nye kommunikasjonsverktøyene. Denne oppgaven gir et bilde av innvirkningen denne formen for kommunikasjon kan ha på en bedrift og viser til tiltak som kan være nyttige for å forbedre kommunikasjonen og dermed også det psykososiale arbeidsmiljøet i organisasjonen.