• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for psykologi
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for psykologi
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En kvantitativ studie av læreres opprettholdelse av Olweus-programmet mot mobbing og antisosial atferd - med skolen som kontekst

Frafjord, Tonje Reiten
Master thesis
Thumbnail
Åpne
611654_FULLTEXT01.pdf (1.265Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/270983
Utgivelsesdato
2012
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for psykologi [2002]
Sammendrag
Formålet med denne studien var å undersøke om opprettholdelse av Olweus-programmet var relatert til skoleklimaet, lærernes kollektive mestringstro, støtte for læringsprosesser, samordningen av Olweus-programmet med øvrig praksis i skolene, og graden av samsvar mellom verdier til grunn for programmet og lærernes verdier for pedagogisk praksis. Dette ble undersøkt i lys av implementeringsteori og sosialkognitiv atferdsteori, og testet ved kvantitative data. Utvalget bestod av 93 lærere fra skoler som hadde startet implementeringen av Olweus-programmet i årene 2004 – 2008. Opprettholdelse ble målt ved to kriterievariabler, program- og tiltaksintegritet. Det ble gjort hierarkiske regresjonsanalyser for å teste hypotesene om at prediktorene ville være positivt relatert til kriterievariablene. Videre ble det gjort regresjonsanalyser for å teste hypotesene om at kollektiv mestringstro hadde en medierende rolle for relasjonen mellom hver enkelt av prediktorene og kriterievariablene. Hypotesene ble delvis støttet.

Regresjonsmodellen for tiltaksintegritet forklarte 70 % av variansen. Resultatene viste at samsvar mellom verdier for pedagogisk praksis og støtte for læring var signifikante prediktorer for lærernes tiltaksintegritet. Regresjonsmodellen for programintegritet hadde en forklart varians på 43 %. Det ble ikke funnet noen signifikante prediktorer for programintegritet. De medierende analysene viste at kollektiv mestringstro ikke hadde medierende effekter mellom noen av prediktorene og lærernes programintegritet. På den annen side avdekket de medierende analysene at kollektiv mestringstro medierte relasjonen mellom noen av målene for skoleklima (lærer-lærer samarbeid, åpenhet i kommunikasjon og innvirkning på arbeid i klasserommet) og lærernes tiltaksintegritet.
Utgiver
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Psykologisk institutt

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit