• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for psykologi
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for psykologi
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mellomledere i omstilling: roller og årsaker til frustrasjon i midten

Langås, Marie Bachmann
Master thesis
Åpne
444000_FULLTEXT01.pdf (Låst)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/270714
Utgivelsesdato
2010
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for psykologi [2002]
Sammendrag
Denne studien undersøker mellomledere i omstilling. Hva slags roller mellomledere har i endringsimplementering og hvordan man opplever en slik prosess. Interesse for dette temaet og problemstillingene vokste frem som en følge av intervjuprosessen i en organisasjon som hadde gått gjennom omfattende endring. Dette er en mellomstor bedrift innen bilbransjen.Resultatene i denne oppgaven er et resultat av ti ulike intervjuer, der fire av disse er medledere og seks med øvrige ansatte.

Som analysemetode falt valget på grounded theory. Resultatene viser at mellomledere innehar en omfattende og kompleks rolle i endringsimplementering. Jeg endte opp med fire hovedkategorier som sammen utgjør mellomledernes roller. Disse hovedkategoriene beskriver mellomledernes handlinger og strategier i løpet av denne prosessen. De beskriver også utfordringene mellomlederne står overfor, hvilke konsekvenser de får for mellomlederne og hvordan man forsøker å håndtere situasjonen. De fire hovedkategoriene mellomeledrene har i endringsimplementering er; endringsimplementører; støttespillere for ansatte; opprettholde den daglige driften; og håndtere endring i forhold til egen rolle.

Mellomlederne er de som implementerer endringene i organisasjonen. Dette innebærer aktiviteter som å oversette strategi og være problemløsere som gjør kontinuerlige tilpasninger.Man er også støttespillere for ansatte, hvor man bruker strategier som kommunikasjon, tilgjengelighet og medvirkning for å ivareta de ansattes interesser og skape trivsel. Man girogså instrumentell støtte til ved å bistå de ansatte på verkstedet. Mellomlederne sørger for atden daglige driften også blir opprettholdt i omstillingsprosessen. Videre må man selv også håndtere endring og tilpasse seg det nye miljøet. Man blir møtt med nye krav, og fordi man mangler nødvendig kompetanse skapes inkongruens mellom person og miljø. Dette er enkilde til mye stress og misnøye. Mellomlederne håndterer dette ved å forhandle om egen rollehvor man aktivt går inn og endrer jobbkrav for å redusere inkongruens.
Utgiver
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Psykologisk institutt

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit