Utvikling av eksekutivfunksjoner og læring i åpne skoler: Hvilke krav stiller åpne skoler til eksekutiv fungering, og hvordan påvirker dette elevenes læringsmuligheter?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/270700Utgivelsesdato
2011Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykologi [3140]
Sammendrag
Eksekutivfunksjoner muliggjør selvstendig målrettet atferd, problemløsning og tilpasning av atferd etter krav i situasjonen, og spiller en viktig rolle i tilegnelse av nye ferdigheter og kunnskap i skolen. Denne oppgaven gjennomgår forskning rundt eksekutivfunksjoner og utvikling av disse, og diskuterer forhold ved åpne skoler som kan redusere elevenes læringsmuligheter gjennom større krav til eksekutiv fungering. Åpne skoler ser ut til å stille større krav til elevenes eksekutive fungering enn tradisjonelle klasserom gjennom flere forstyrrelser i undervisningssituasjonen, mer egenarbeid og mindre faste rammer. Når mer kognitiv kapasitet brukes på å mestre læringssituasjonen vil mindre være igjen til bearbeiding av selve lærestoffet, noe som vil kunne redusere læringsutbyttet. Spesielt yngre elever, og elever med fremmedspråklig bakgrunn, ADHD, lærevansker, nedsatt hørsel, eller mangelfull oppfølging fra hjemmet, kan være spesielt utsatt for et dårligere læringsutbytte i åpne skoler.