Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSigmundsson, Hermundurnb_NO
dc.contributor.authorRamstad, Tove Feldenb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:42:07Z
dc.date.available2014-12-19T14:42:07Z
dc.date.created2011-09-20nb_NO
dc.date.issued2011nb_NO
dc.identifier441996nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/270700
dc.description.abstractEksekutivfunksjoner muliggjør selvstendig målrettet atferd, problemløsning og tilpasning av atferd etter krav i situasjonen, og spiller en viktig rolle i tilegnelse av nye ferdigheter og kunnskap i skolen. Denne oppgaven gjennomgår forskning rundt eksekutivfunksjoner og utvikling av disse, og diskuterer forhold ved åpne skoler som kan redusere elevenes læringsmuligheter gjennom større krav til eksekutiv fungering. Åpne skoler ser ut til å stille større krav til elevenes eksekutive fungering enn tradisjonelle klasserom gjennom flere forstyrrelser i undervisningssituasjonen, mer egenarbeid og mindre faste rammer. Når mer kognitiv kapasitet brukes på å mestre læringssituasjonen vil mindre være igjen til bearbeiding av selve lærestoffet, noe som vil kunne redusere læringsutbyttet. Spesielt yngre elever, og elever med fremmedspråklig bakgrunn, ADHD, lærevansker, nedsatt hørsel, eller mangelfull oppfølging fra hjemmet, kan være spesielt utsatt for et dårligere læringsutbytte i åpne skoler.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Psykologisk instituttnb_NO
dc.subjectSocial and Behavioural Science, Lawen_GB
dc.titleUtvikling av eksekutivfunksjoner og læring i åpne skoler: Hvilke krav stiller åpne skoler til eksekutiv fungering, og hvordan påvirker dette elevenes læringsmuligheter?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber122nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Psykologisk instituttnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel