dc.contributor.author | Ranøyen, Ingeborg | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T14:40:58Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T14:40:58Z | |
dc.date.created | 2012-09-07 | nb_NO |
dc.date.issued | 2011 | nb_NO |
dc.identifier | 550653 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/270295 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven handler om regning i naturfag på ungdomstrinnet sett fra elevers ståsted. 60 elever på 9.trinn har bidratt som informanter. Elevene kommer fra en gjennomsnittlig ungdomsskole i en relativt stor norsk by. For å finne ut hva elevene mener, er hovedproblemstillingen
Hvilken betydning har regning i naturfag?
Tre forskningsspørsmål utdyper problemstillingen:
Hvordan beskriver elever at de har brukt regning i naturfag?Hva mener elever om regning i naturfag?Gjør regning i naturfag faget mer spennende eller interessant?
Anvendt forskningsmetode er et enkelt-casestudium. Forskeren er også naturfaglærer for de samme elevene. Ved datainnsamling ble både kvantitativ og kvalitativ metode benyttet. Forskningsspørsmålene dannet grunnlag for spørreundersøkelser i en pretest og en posttest. Mellom spørreundersøkelsene gjennomgikk elevene et tema med flere elementer av regning enn det som vanligvis brukes. Etter emnet “Sanser og lyd” bidro 8 elever i hvert sitt semistrukturerte dybdeintervju.
Teoretisk bakteppe for analysen er forhold rundt regning, matematikk og den grunnleggende ferdigheten regning i naturfag. Forskning om elevers læring i realfag, realfagenes språk, angst for tall, samt kjønnsforskjeller er relevant i denne sammenhengen. Resultatene er analysert med kategoriene kjønn, samt prestasjonsnivåene lavt, middels og høyt. Av funn gjort i dette utvalget av informanter, kan nevnes:
Så godt som alle elevene, både gutter og jenter, knytter regning i naturfag til praktisk elevarbeidDet er en stor overvekt av elever på høyt prestasjonsnivå som ser på regning som viktig i naturfagSom eneste gruppe av elevene, skiller jentene på lavt prestasjonsnivå seg ut ved å mene at regning ikke er viktig i naturfag. Guttene på lavt prestasjonsnivå derimot, mener regning er viktig. | nb_NO |
dc.language | nor | nb_NO |
dc.publisher | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Program for lærerutdanning | nb_NO |
dc.title | “Er det regning i naturfag, da?” En studie om regningens plass i naturfag. | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Program for lærerutdanning | nb_NO |