Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKjellevold, Gislenb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:40:51Z
dc.date.available2014-12-19T14:40:51Z
dc.date.created2011-10-05nb_NO
dc.date.issued2011nb_NO
dc.identifier445966nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/270266
dc.description.abstractI denne oppgaven presenteres en empirisk forskningsundersøkelse gjennomført ved sju ungdomsskoler i Norge. Temaet for oppgaven har vært historie og identitet i den flerkulturelle skolen og har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvilken betydning tillegger ungdomsskoleelever historie i sin identitetsdanning? For å belyse dette, har det blitt formulert tre forskningsspørsmål: Hvilken betydning tillegger ungdomsskoleelever historie i sin identitetsdanning, og hvilken innvirkning har kulturbakgrunn på dette forholdet?Hvilke likheter og forskjeller er det mellom ungdommer i Norge, Nederland og England i forhold til betydningen av historie knyttet til identitet og kulturbakgrunn?I hvilken grad tar samfunnsfaglærere i flerkulturelle klasserom hensyn til elevenes ulike kulturbakgrunn i undervisningen? Forskningsspørsmål 1 har blitt besvart ved bruk av en kvantitativ spørreundersøkelse, som inkluderte i overkant av 400 ungdomsskoleelever, jevnt fordelt på etnisk norske elever og elever med minoritetsbakgrunn. I tillegg ble det benyttet et mindre spørreskjema med åpne spørsmål. På det andre forskningsspørsmålet ble det utført en sammenlignende analyse med et tilsvarende forskningsprosjekt utført i England og Nederland av Maria Grever m.fl. i 2006. Det siste forskningsspørsmålet ble besvart ved å intervjue fire samfunnsfagslærere med undervisningserfaring i flerkulturelle klasserom. Resultatene fra undersøkelsen viser at elevenes ulike kulturbakgrunn har en sterk innvirkning på hvilke former for historie de vektlegger i sin identitetsdanning, særlig er religionshistorie, familiehistorie og historien til foreldrenes hjemland viktig for elevene med minoritetsbakgrunn. Resultatene viser også tydelige tendenser til at ungdommer med minoritetsbakgrunn på tvers av landegrenser, vektlegger de samme formene for historie i sin identitetsdanning. Disse funnene kan gi lærere økt forståelse når de planlegger og gjennomfører sin undervisning i klasserommene.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Program for lærerutdanningnb_NO
dc.subjectSocial and Behavioural Science, Lawen_GB
dc.subjectFagdidaktikkno_NO
dc.titleHistorie og identitet i den flerkulturelle skolen: En undersøkelse av historiens betydning for ungdomsskoleelevers identitetsdanningnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Program for lærerutdanningnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel