dc.contributor.author | Berntsen, Karoline Sørlie | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T14:40:48Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T14:40:48Z | |
dc.date.created | 2011-10-05 | nb_NO |
dc.date.issued | 2011 | nb_NO |
dc.identifier | 445830 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/270242 | |
dc.description.abstract | Denne studien tar for seg elevers kommunikasjon og samhandling når de arbeider med et digitalt læringsprogram, kalt Celler. Med Kunnskapsløftet i 2006 ble digitale ferdigheter likestilt med ferdigheter som å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig. Gjennom Stortingsmelding 22, Motivasjon- Mestring- Muligheter, påpeker Kunnskapsdepartementet nødvendigheten av god kjennskap til det læringspotensialet som ligger i bruken av IKT. Hittil er det få undersøkelser som har tatt for seg elevers kommunikasjon under bruken av digitale læringsressurser. Prosjektets hensikt er rettet mot hvordan muntlige og digitale ferdigheter kan kombineres og fungere som et verktøy for å fremme språket i naturfagene. Oppgaven vil bidra til økt kunnskap om bruk av IKT i undervisningen.
I undersøkelsen er det benyttet et kasusdesign, der elevene og deres samhandling rundt gjennomføringen av programmet utgjør kasuset. Datamaterialet består av videoopptak og elevbesvarelser i digitale arbeidsbøker. Problemstillingen er delt inn i fire forskningsspørsmål som fokuserer på elevenes samspill, navigering, naturfaglige språk og hvordan ulike elementer av programmet kan fremme faglig dialog.
Studien diskuterer ulike aspekter av elevenes kommunikasjon og samarbeid. Elevenes verbale samhandling preges av korte setninger og metaforer, fremfor utforskende samtale. Elevene viser usikkerhet rundt å bruke naturfaglige ord. Naturfaglige ord brukes oftere som enkeltord enn i setninger eller i større sammenhenger. Likevel viser det seg at elevene gjerne samtaler om begrepsinnhold og forståelse for å tilegne seg ny kunnskap om naturfaglige ord. Elevene sentrerer store deler av sin dialog rundt de skriftlige oppgavene og benytter muligheten til å navigere når de skal lete opp svar eller når de snakker og refererer til figurer og animasjoner. Figurene og animasjonene fungerer tilsynelatende som en støtte for elevene når de forklarer ideer eller når de diskuterer. Transkripsjonene viser også at elevene erverver forståelse gjennom gjentatte avspillinger av animasjoner.Elevene som deltok i denne studien fikk viktig trening i å praktisere sitt naturfaglige språk gjennom å bruke den digitale læringsressursen Celler. Programmet kan virke motiverende, samtidig som det oppfordrer elevene til å sette ord på sine ideer og diskutere disse med utgangspunkt i det de ser på skjermen. Elementer som animasjoner og tilstrekkelig utfordrende oppgaver kan fremme utforskende samtaler mellom elevene. | nb_NO |
dc.language | nor | nb_NO |
dc.publisher | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Program for lærerutdanning | nb_NO |
dc.subject | Physics, Chemistry, Mathematics | en_GB |
dc.subject | Fagdidaktikk | no_NO |
dc.title | Språk og digitale læringsressurser i naturfag: En studie av elever i samhandling om elementer fra Viten.no | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Program for lærerutdanning | nb_NO |