Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSkaalvik, Sidselnb_NO
dc.contributor.authorFrost, Kristinnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:40:16Z
dc.date.available2014-12-19T14:40:16Z
dc.date.created2014-10-23nb_NO
dc.date.issued2014nb_NO
dc.identifier757862nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/270146
dc.description.abstractTema og bakgrunn: Denne studien handler om å belyse erfaringer og opplevelser som personer med dysleksi har fra skolen, og fra utdanning, arbeid og hverdagsliv i voksen alder. Bakgrunn for valg av tema er at jeg som lærer og spesialpedagogisk rådgiver har møtt mange elever med lese- og skrivevansker som opplever å komme til kort på mange områder. En del elever gir opp, mens andre elever jobber hardt og opplever at prestasjonene ikke samsvarer med innsatsen de legger i læringsarbeidet. Jeg har vært opptatt av å få kunnskap om hvilke erfaringer og opplevelser voksne personer har med dysleksi. Voksnes erfaringer og opplevelser kan være nyttig kunnskap for skolen når den skal tilrettelegge for elever som strever med lesing og skriving. Metode: Jeg har valgt en kvalitativ tilnærming med bruk av intervju som datainnsamlingsmetode. Jeg har intervjuet tre voksne personer med dysleksi som har valgt opplæring i voksen alder. Kvalitativ metode var et naturlig valg fordi jeg ønsket å frambringe informantenes personlige opplevelser og erfaringer gjennom direkte kontakt med dem. Datamaterialet er presentert i form av sitater. Informantenes beskrivelser er tolket på bakgrunn av teorier om lesing, skriving, dysleksi, selvoppfatning, motivasjon og tidligere forskning. Resultater/hovedkonklusjon: Funnene fra denne undersøkelsen samsvarer i stor grad med teori og funn fra tidligere forskning. Informantenes beskrivelser om erfaringer og opplevelser i grunnopplæringen kan tyde på at negative tilbakemeldinger fra lærere og medelever, få mestringserfaringer og liten grad av tilpasset opplæring førte til liten tro på egne skolefaglige prestasjoner, lave forventninger om mestring, lav motivasjon for læringsarbeid og et lavt læringsutbytte. Informantenes erfaringer og opplevelser i voksen alder tyder på at de som voksne, vurderer seg selv mer positivt. Informantene opplever å bli vurdert positivt av lærere og medelever, og de erfarer mestring fordi undervisningen er tilpasset til deres forutsetninger. Lærerstøtte, individuell tilrettelagt undervisning, støttende nettverk, selverkjennelse og ønske om endring er av informantene trukket fram som viktige forutsetninger for å mestre utdanning, arbeid og hverdagsliv.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO
dc.titleÅ leve med dysleksi: En kvalitativ intervjustudie om voksnes erfaringer og opplevelser med dysleksinb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber65nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel